محمد رزقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیرکشت پنبه در استان ۶ هزار و ۶۵۲ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن وش پنبه برداشت شود.

وی با بیان اینکه برداشت پنبه از ۱۵ مهر آغاز شد و تا ۱۵ بهمن ماه ادامه دارد گفت: عملیات برداشت به صورت دستی و با ۱۰ دستگاه کمباین در حال انجام است که تاکنون چهار هزار هکتار معادل ۶۰ درصد سطح زیر کشت برداشت شده‌ است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره‌برداران پنبه در این استان را چهار هزار و ۶۹۳ نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه ابلاغی الگوی کشت و تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: با توجه به اجرای برنامه بهره‌وری در استان و مقابله با خشکسالی، طرح کشاورزی حفاظتی در سطح پنج هزار و ۲۷۸ هکتار از اراضی زیر کشت پنبه استان انجام شد که از این میزان ۲ هزار و ۵۱ هکتار کشت مستقیم و سه هزار و ۲۲۷ هکتار کم خاک ورزی و حفظ بقایای گیاهی است.

رزقی گفت: این استان در حال حاضر سه کارخانه پنبه پاک کنی فعال در شهرستان‌های سرایان و بشرویه دارد که خرید توافقی محصول پنبه را با زارعین انجام می‌دهند، محصول برداشت شده ۳۰ درصد جذب کارخانه‌های استان و بقیه به استان‌های خراسان رضوی و قم برای فرآوری ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: خرید پنبه در حال حاضر با در نظر گرفتن کیفیت به صورت توافقی بین ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار ریال انجام می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دارد اما نسبت به هزینه‌های تولید قیمت مناسبی نیست.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به منظور افزایش قیمت محصول به کشاورزان توصیه می‌شود که تولید با کیفیت داشته باشند تا زمینه سودجویی دلالان به دلیل نبود کیفیت فراهم نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *