مجری طرح پنبه کشور گفت: به رغم پیش‌بینی افزایش تولید پنبه در خوشبینانه‌ترین حالت میزان تولید در سال‌جاری مطابق سال گذشته و حدود ۲۷۰ هزار تن خواهد شد.

ابراهیم هزارجریبی با بیان اینکه برنامه وزارت جهادکشاورزی برای تولید پنبه در سال‌جاری بیش از سال گذشته بود، اظهار کرد: در دو سال گذشته رغبت کشاورزان برای کشت پنبه افزایش یافته و برنامه وزرات جهاد کشاورزی نیز توسعه کشت و افزایش تولید بوده است.

وی ادامه داد: توجه به توسعه کشت، موجب شده خودکفایی در تولید پنبه در داخل به ۶۸ درصد برسد.

هزار جریبی با اشاره به خشکسالی کم سابقه در کشور، افزود: پیش‌بینی ما این بود که میزان تولید پنبه در سالجاری با افزایش ۳۰ هزار تنی به ۳۰۰ هزار تن برسد، آسیب‌های ناشی از خشکسالی این پیش‌بینی را محقق نخواهد کرد.

به گفته وی؛ تنها می‌توان با قاطعیت درباره تولید پنبه مناطق پر آب مانند مغان نظر داد و استان‌های که تحت تنش آبی هستند مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی امکان اعلام آمار قطعی تولید تا پایان برداشت وجود ندارد.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی، افزود: همچنین انتظار می‌رود به دلیل کاهش بارندگی مناطقی مانند شمال استان گلستان کشت دوم پنبه نداشته باشیم.

وی با هشدار درباره تاثیر خشکسالی بر ظهور آفات پنبه، اظهار کرد: بر اثر خشکسالی برخی آفات در مزارع پنبه ظهور یا افزایش جمعیت پیدا خواهند کرد به همین دلیل از سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر پنبه خواسته‌ایم شبکه پایش آفات پنبه راه اندازی کنند.

هزار جریبی افزود: همچنین از سازمان حفظ نباتات کشور خواسته‌ایم در صورت نیار دستورالعمل‌های مبارزه با آفات تغییر و تغییرات زودتر به استان‌ها ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: از استان‌های پنبه‌خیر نیز خواسته‌ایم جلسات کمیته فنی و تخصصی را با صاحبنظران استانی برگزار و تصمیمات لازم را در رابطه با آفات مورد بحث اتخاذ کنند تا آسیب کمتری به مزارع پنبه و تولید وارد شود.

هزارجریبی تصریح کرد: در خوش بینانه‌ترین حالت میزان تولید مطابق سال گذشته خواهد بود.

وی میزان تولید وش پنبه در سال گذشته را ۲۷۰ هزار تن عنوان کرد.

هزارجریبی یادآور شد: در حال حاضر در مرحله گلدهی پنبه‌ها هستیم و هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل از میزان خسارات خشکسالی بر مزارع پنبه صحبت کرد.

وی میانگین پنبه مورد نیاز صنایع نساجی با توجه به متوسط مصرف در دهه ۹۰ را ۸۰ هزار تن اعلام کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *