به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل کمال شهبازی با بیان اینکه مغان یکی از قطب‌های مهم کشت و تولید پنبه در کشور است، گفت: اراضی زراعی دشت مغان از مهمترین مناطق کشت پنبه در کشور به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

وی بیان داشت: در پنج سال اخیر اراضی زیر کشت پنبه در استان اردبیل حدود 80 درصد افزایش یافته به طوری که سالانه حدود ۵۰ هزار تن وش پنبه در استان اردبیل تولید می‌شود.

کمال شهبازی در رابطه با افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل در سال‌های اخیر گفت: معرفی ارقام جدید و پر محصول، افزایش قیمت خرید تضمینی و برداشت مکانیزه از عوامل مهم افزایش سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل است.

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل افزود: به علت به کارگیری توصیه‌های فنی در زمان کاشت تا برداشت، استفاده از کمباین برداشت محصول و نیز کاشت ارقام مناسب، میزان و کیفیت تولید وش پنبه در منطقه مغان بهبود یافته است.

وی کمباین‌های برداشت وش پنبه را از برترین فناوری‌های روز عنوان کرد و اظهار داشت: این کمباین‌ها منجر به کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی هزینه‌های تولید، هزینه‌های کارگری و صرفه‌جویی در زمان برداشت وش پنبه باکیفیت مناسب می‌شود.

شهبازی با بیان این که کمباین‌های وش پنبه با استقبال کشاورزان مواجه شده است، گفت: برداشت مکانیزه پنبه، باعث کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری اقتصادی پنبه‌کاران می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل کاهش زمان برداشت، کاهش تماس با خاک، دقت بیشتر در برداشت و کاهش آسیب به پنبه را از دلایل افزایش کیفیت وش را در برداشت مکانیزه پنبه عنوان کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *