به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «محمد احمدی» امروز (سه‌شنبه) در چهل و ششمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارپگی اراضی کشاورزی افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری پلاک‌های ثبتی کشاورزی به لحاظ مساحت نیز ۱.۶ برابر نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی کشور اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون هشت‌هزار و ۲۲۴ پلاک ثبتی به مساحت حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار غیرملی مصوب داریم.

وی ادامه‌داد: امسال استان کرمانشاه با تعداد ۸۰۱ پلاک ثبتی کشاورزی و با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار در رتبه برتر قرار دارد.

احمدی گفت: استان‌های همدان، کردستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان در حوزه پلاک‌های ثبتی کشاورزی، در رتبه‌های بعدی هستند.

شناسایی ۶۰ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی

«علیرضا گودرزی» معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور نیز با ارائه گزارشی گفت: تعداد ۶ هزار و ۲۸۱ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مساحت سه‌هزار و ۵۶ هکتار در ۱۱ ماهه امسال صادر شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت استان زنجان با صدور ۸۲۰ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آذربایجان شرقی با ۵۲۶ مجوز و خراسان رضوی با ۴۳۵ مجوز در رتبه نخست تا سوم قرار دارند.

این مقام مسوول، تعداد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی شناسایی شده در ۱۱ ماهه امسال را بیش از ۶۰ هزار مورد عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۳۶ هزار مورد براساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی قلع و قمع شده‌اند.

گودرزی با تاکید بر این که مجوزهای صادر شده برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید ۲ بار در سال توسط سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها نظارت و بررسی شود، تصریح کرد: مطابق ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز، دستگاه‌های صادر کننده موافقت اصولی و جواز تاسیس، موظفند در زمان صدور مجوز و بهره‌برداری از مجوزهای مورد نظر، نظارت داشته باشند و گزارش‌های خود را به سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها ارائه دهند.

وی با بیان این که رویکرد دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی بیرون از وزارت جهاد کشاورزی در راستای حفظ اراضی کشاورزی نیست، گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی از الزامات پایداری امنیت غذایی در کشور است و این در حالی است که رویکرد دستگاه‌های صادر کننده موافقت اصولی خارج از وزارت جهادکشاورزی در راستای اجرای طرح‌های مورد نظرشان می‌باشد و دنبال آن هستند که بازده کار خود را بالا ببرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *