معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولویت‌های بهداشتی کشور در در سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا رئیسی در همایش معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که امروز در مشهد برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های این معاونت در سال 1398، بیان کرد: تمام برنامه‌ها بر اساس اسناد بالادستی خواهد بود. لذا توجه به اسناد بالادستی موجود در این حوزه و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب منتشر شده توسط رهبر انقلاب باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دیابت و فشارخون از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در کشور شناخته شده‌اند، اگرچه اقدامات خوبی برای کنترل این بیماری‌ها انجام شده است، اما راضی کننده نیست. بر این اساس برای مقابله با این بیماری‌ها استقرار نظام مراقبت بیماری‌های غیر واگیردار از اولویت‌های مورد تأکید در سال آینده خواهد بود.

رئیسی با بیان این‌که «بیماری‌یابی بیماری‌های سل و ویروس اچ.آی.وی از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت در سال آینده است»، بیان کرد: از دیگر اولویت‌های این معاونت می‌توان به برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال و ریشه‌کنی بیماری مالاریا طی دو سال آینده اشاره کرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: آمادگی حوزه بهداشت برای عملیاتی شدن کامل نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت و نیز اجرا و پیاده سازی اسناد بالا دستی مورد تاکید مقام معظم رهبری از دیگر اولویتهای وزارت بهداشت در سال پیش رو است.

وی ادامه داد: بازنگری و اصلاح ساختار شبکه‌های بهداشت، ارتقای یکپارچه سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت، پیشگیری و کنترل دخانیات، سنجش آفات و سموم در هشت محصول، پیشگیری و کنترل مسمومیت‌های الکلی، گسترش خدمات سلامت روانی و اجتماعی، توانمندسازی و راه اندازی تیم‌های کاهش آسیب اعتیاد، ارتقاء سلامت سالمندان، کاهش مرگ ومیر نوزادان، رشد و تکامل کودکان و پیشگیری از چاقی به ویژه در کودکان از دیگر برنامه‌های سال آینده است.

رئیسی با اشاره به لزوم اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه در سطح کشور، تصریح کرد: غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D با توجه به کمبود این ویتامین در بین افراد جامعه، از اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت است. ارائه بسته‌های خدمات سلامت مانند مراقبت از بارداران و نوزادان و خدمات ایمن‌سازی و واکسیناسیون با توجه به تغییرات جمعیتی در بین ساکنان شهرها و روستاها، افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی طی 40 سال گذشته نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: روزانه 650 هزار نفردر سراسر کشور خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند که اگر ارائه یک خدمت اضافی در این زمینه حذف شود نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها و ارتقاء خدمات‌رسانی خواهد داشت.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده حوزه بهداشت در سال 1397، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که در سال گذشته اتفاق افتاد بازنگری در جمعیت تحت پوشش مراکز بهداشتی بود. در گذشته مراکز تحت پوشش، مرکز محور بودند که امروز به مراقب محور تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این تغییر نگاه کلی در قالب اجرای برنامه پزشک خانواده است.

رئیسی پرداخت عملکردی را یکی دیگر از اقدامات برشمرد و ادامه داد: بر این اساس یک تغییر بزرگ اتفاق می‌افتد و آن کسی که کار نمی‌کند با آنکه کار می‌کند متفاوت خواهد بود. یکی از مکانیزیم هایی که می تواند این تفاوت را بارز کند پرداخت مبتنی بر عملکرد است. باید توجه داشت که هدف از اجرای این طرح کاهش پرداخت نیست بلکه پرداخت های کامل تر است.

وی تصریح کرد: اقدام دیگر اناجم شده در سال 97 اصلاح سامانه‌ها بود . اصلاح و یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت بهداشت یکی از اقدامات مهم و کاربردی بود که انجام گرفت که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. پیش از این عملا سامانه‌ها یکپارچه نبود و با انجام این کار دو میلیون و 560 هزار نفر همپوشان حذف شده‌اند. گام بعدی اتصال سامانه‌ها به هم است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار کرد: با وجود اینکه در حوزه بهداشت هیاهو و سر و صدایی نبود اتفاقات مهمی در این بخش انجام شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *