تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اقدامات متعددی در جهت حمایت از تولید داخل اجرا و در دست اجراست که ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس یکی از این اقدامات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امید قالیباف افزود: در این راستا و با توجه به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷ بر اساس تصمیمات متخذه در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود اقلام غیرضرور و لوکس شامل یک هزار و ۳۳۹ قلم کد تعرفه ممنوع شد که متعاقب بررسی‌های بعدی و لزوم به‌روزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به یک هزار و ۳۹۲ ردیف تعرفه رسید.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی‌سازی محصولات و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصل‌ها به کد تعرفه‌های دقیق‌تر هر سال بازنگری می‌شود.

وی گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کالاهای مشمول منع واردات به یک هزار و ۵۱۸ ردیف تعرفه و در سال ۱۳۹۹ به یک هزار و ۵۳۹ ردیف، در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۵۳۷ ردیف و در سال جاری نیز به یک هزار و ۵۵۲ ردیف تعرفه رسید.

قالیباف ادامه داد: از میان اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی می‌توان به پوشاک، لوازم خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضرور مانند آلات موسیقی اشاره کرد.

مشاور وزیر صمت اظهار داشت: علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد ۷۶۶ ردیف تعرفه نیز در حال حاضر مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ تا کنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه‌ها، طبق ضوابط در فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه‌های گمرکی اعمال شده، گفت: فهرست تعرفه‌های ممنوعه برای فعالان تجاری کاملاً شفاف و مشخص است، اما برای اطلاع عموم اقدام به انتشار آن نیز شده است.

سخنگوی وزارت صمت بیان داشت: در کنار این ممنوعیت‌ها و برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت‌های تولید داخلی، برخی کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل را نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش کرده‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *