بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تولید پنبه در استان ۱۲ درصد رشد داشته است، گفت: بیش از ۱۰ هزار تن از این محصول به استان‌های قم و خراسان رضوی صادر می‌شود.

مهدی جعفری در گفتگو با مهر با اشاره به ظرفیت خراسان جنوبی در تولید پنبه بیان کرد: خراسان جنوبی رتبه ششم سطح زیرکشت پنبه در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۷۹ تن پنبه در این استان تولید شد، افزود: سطح زیرکشت پنبه خراسان جنوبی امسال هفت هزار و ۱۱۵ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه امسال با افزایش ۱۲ درصدی به حدود ۱۸ هزار تن برسد.

جعفری بیان کرد: شهرستان‌های بشرویه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار، سرایان با هزار و ۴۰۰ هکتار و قائنات با ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت پنبه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی چهار هزار و ۹۲۵ نفر بهره‌بردار پنبه مشغول فعالیت هستند، گفت: سال گذشته هر کیلوگرم وش پنبه از کشاورزان ۳۰ هزار تومان خریداری شده که این مبلغ در سال جاری به ۲۶ هزار تومان کاهش یافته است.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بیش از ۱۰ هزار تن از این محصول به استان‌های قم و خراسان رضوی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت پنبه کشاورزان استان را نگران کرده است، اظهار کرد: افزایش واردات در فصل برداشت از علل این کاهش قیمت است.

اخذ مجوز خرید دام حذفی در استان

جعفری با بیان اینکه برداشت پنبه به صورت دستی از ۲۰ مهر در خراسان جنوبی آغاز شده و تا بهمن ماه ادامه دارد، گفت: در شهرستان‌های نهبندان و بشرویه برداشت پنبه به صورت مکانیزه توسط ۱۰ دستگاه کمباین انجام می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، دام سبک دامداران به دلیل شرایط سخت خشکسالی و توان پایین دامداران، با قیمت نهاده ۳۰ درصد زیر قیمت نهاده فعلی بهره مند می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه تنها استانی هستیم که مجوز خرید دام حذفی را برای استان گرفتیم، گفت: اتحادیه‌ها و سایر تشکل‌های دامی باید با پشتیبانی امور دام انعقاد قرار داد کرده و دام پرواری دامداران خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری الگوی کشت زراعی ابلاغ شده و برای سال آینده الگوی کشت باغی ابلاغ خواهد شد، گفت: چتر حمایتی دولت فعلاً شامل گندم، جو، چغندرقند و کلزا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *