معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طرح الگوی کشت با 8 محصول از ابتدای سال زراعی(مهر 1401) کلید می‌خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد قربانی اعلام کرد: طرح الگوی کشت با 8 محصول در سال زراعی جدید کلید می‌خورد.

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: این محصولات شامل گندم، جو،سویا، پنبه، کلزا، عدس و ذرت دانه ای است که برنامه های آن قبل از سال زراعی جدید اعلام خواهد شد.

به گفته این مسئول برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که برنامه ‌ها را طوری تعیین کند که تولید محصولات اساسی افزایش و تولید محصولات جالیزی و سبزی و صیفی کمتر شود.

قربانی گفت: تولید محصولات سبزی و صیفی که آب بر هستند به دو روش کاهش سطح زیر کشت و نیز وضع عوارض صادراتی بالا  کنترل خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه های تشویقی و ترغیبی برای محصولات اساسی هم منظور می‌شود از جمله نرخ خرید آنها مناسب تر می‌شود و نیز حمایت های جذاب برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش فارس، 714 هزار هکتار محصولات صیفی در کشور کاشته می‌شود  که از آن 26.6 میلیون تن محصول به عمل می‌آید و حدود 8.4 میلیون تن آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود که 5.2 میلیارد دلار در سال گذشته ارزآوری داشته است.

با این حال کارشناسان می‌گویند  این محصولات آب بر هستند و از آنجایی که کشور ما کم آب است اگر به جای آنها محصولات اساسی و کم آبر کشت شود برای کشور صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *