نیاز به پوشاک، همواره یکی از نیازهای اساسی بشر بوده و در دنیای امروز، با ظهور صنعت مد و فشن و رشد کسب و کارهایی نظیر طراحی و دوخت لباس، استفاده از نخ و منسوجات نیز، اهمیت فراوانی پیدا کرده است. انواع مختلفی از نخ‌ها در دوخت لباس و پارچه‌ها مورد استفاده می‌گیرد که در این بین، نخ‌های پلیمری (مصنوعی) اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر صنعت پوشاک، در تولید محصولات دیگری نظیر کیسه (برای مثال، کیسه برنج)، توری، بسته‌بندی و… نیز از نخ‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله، قصد داریم به بررسی انواع نخ و ابعاد مختلف آن بپردازیم و به طور ویژه، نخ پلی استر را به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع نخ‌ها، مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، تعداد نخ‌ها و به کارگیری آن‌ها در صنایع مختلف بیشتر و تخصصی‌تر شده است. بنابراین بدون شناخت انواع نخ، به کارگیری نخ درست و مناسب، غیر ممکن است، و به نتیجه نهایی کار شما لطمه می‌زند.

شناخت انواع نخ و موارد مصرف هر یک از آن‌ها، موضوعی است که حائز اهمیت بالایی است. به کارگیری نخ با کیفیت عامل مهمی است که در نتیجه نهایی کار، تاثیر به سزایی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نخ بپردازیم و ضمن طبقه بندی آن‌ها، موارد مصرف هر یک را نیز شرح بدهیم. با ما همراه باشید.

طبقه بندی انواع نخ

نخ‌ها را می‌توان به طرق مختلف طبقه‌بندی کرد. در این مقاله ما نخ‌ها را به سه بخش بر اساس جنسشان تقسیم بندی میکنیم. بنابراین انواع نخ در یکی از گروه‌های زیر قرار خواهند گرفت:

نخ های طبیعی
نخ‌های مصنوعی
نخ‌های مخلوط

در تولید نخ‌های طبیعی از هیچ فرآیند شیمیایی استفاده نمی‌شود و همانطور که از نامش آشکار است، به صورت طبیعی یافت می‌شود. گروه دیگری که نخ‌های مصنوعی نام دارند، ممکن است منشاء طبیعی داشته باشند ولی به دلیل به کارگیری فرآیندهای شیمیایی در تولید آن‌ها، جزء دسته نخ‌های مصنوعی به حساب آیند. نخ‌های مخلوط نیز ترکیبی از یک یا چند نخ طبیعی با نخ‌های مصنوعی است.

معرفی نخ‌ و الیاف پلیمری

گستره ی وسیعی از پلیمرها می‌توانند به لیف تبدیل شوند. الیاف پلیمری به دلیل خواص مطلوب و هزینه مناسبی که دارند، از مخاطبان زیادی برخوردار هستند و هر روزه به جمع مخاطبین این الیاف افزوده می‌شود. در ادامه با انواع نخ پلیمری آشنا می‌شنویم.

نخ‌ پلی استر: نخ پلی استر پرکاربردترین نخ پلیمری است. این لیف، به دلیل شباهت بسیار به پشم و پنبه، جایگزین الیاف طبیعی شده است. نخ پلی استر شامل انواع مختلفی است که در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت. از خواص مهم نخ و الیاف پلی استر می‌توان به استحکام بالا، برگشت پذیری، ثبات ابعادی مناسب، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر نور خورشید اشاره کرد. جهت خرید نخ پلی استر از اینجا اقدام کنید.

در بسیاری از کشورها الیاف پلی‌استر را با نام های مختلفی عرضه می‌کنند، برای مثال انگلیسی ها آن را با نام تریلن یاد میکنند و آلمانی ها نام ترویرا را برای آن انتخاب کردند. در حالی که این الیاف در فرانسه با نام ترگال و در ایتالیا با نام تریتال عرضه میشود.

نخ پلی پروپیلن: الیاف پلی پروپیلن یا پ پ، علاوه بر مصارف نساجی، بهترین مورد جهت افزایش استحکام کششی بتن در سازه‌ها هستند. این لیف به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد، مورد استقبال کارخانه‌داران زیادی قرار گرفته است.

نخ اکریلیک: اکریلیک علاوه بر آن که خاصیت بازگشت پذیری بسیار خوبی دارد، عایق حرارتی خوبی نیز هست. از این رو جایگزین بسیار خوبی برای پشم در خاب فرش است. اکریلیک قابلیت رنگ پذیری دارد و همچنین در برابر شست و شو مقاومتی عالی از خود نشان می‌دهد.

نخ نایلون:  نایلون نام خانواده ای از پلیمرهای مصنوعی است که معمولاً برای ساخت انواع مختلف پوشاک و کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پارچه معمولاً برای تولید البسه ورزشی به کار می‌رود. جوراب ساق بلند زنانه تا به امروز یکی از عمده ترین کاربردهای این نوع پارچه است و از آن در جوراب شلواری ، شلوار یوگا و انواع دیگر کفپوش های فرم زنانه نیز استفاده می‌شود.

معرفی نخ‌های طبیعی

 نخ پنبه: قابل تنفس بودن پنبه، این لیف را به یک پارچه ایده آل برای تهیه لباس های تابستانی و دستمال سفره تبدیل کرده است. نخ پنبه به میزان 27 برابر وزن خود رطوبت را جذب می‌کند. به طور معمول، از این نخ ها جهت کوک زدن و رویه دوزی استفاده می شود و شامل دو مدل شانه شده و شانه نشده هستند.
نخ‌های پشمی: ضخامت این مدل نخ‌ها بسیار زیاد است. پشم حدود ۶۰ درصد، بیشتر از الیاف دیگر هوای متراکم را در خود حفظ می‌کند و این عمل باعث می‌شود مقاومت بدن در مقابل تغییرات جوی بیشتر شود. الیاف پشم به دلیل ساختمان شیمیائی و فیزیکی خاصی که دارد، اثر تغییرات جوی بر روی بدن را کم می‌کند. به این ترتیب با جذب عرق بدن، حالت تعادل در بدن را به وجود می‌آورد.
نخ ابریشم: این نخ به دلیل درخشان بودن و مقاوم بودن و همچنین مراحل تولید، بسیار گران قیمت است. نخ ابریشم در بافت‌های مختلف از جمله انواع پارچه های لوکس، هنر های گلیم بافی، قلاب بافی، بافت قالی و قالیچه و بافت فرش کاربرد دارد. همچنین به دلیل رنگ سفیدی که دارد به خوبی رنگ می‌گیرد.
الیاف کتان: یکی دیگر از الیاف کاربردی و مهم در صنعت نساجی، الیاف کتان است. این الیاف که جزو الیاف طبیعی و از زیر مجموعه های الیاف گیاهی به شمار می‌آید، در صنعت نساجی و تجارت الیاف دارای جایگاه ویژه ای است. مقاومت کتان بیشتر از پنبه بوده و رطوبت بازیافته آن چیزی نزدیک به 12 درصد محاسبه شده است. مقاومت کتان به حرارت نیز زیاد است و در دمای 120 درجه شروع به زرد شدن می‌کند.

جمع‌بندی

همان طور که گفته شد نخ به رشته های بلند و باریکی گفته می‌شود که از الیاف طبیعی یا مصنوعی به دست می‌آید. مهم‌ترین اصول در کیفیت نخ، مقاومت و استحکام نخ، شفافیت آن، صاف و یک‌دست بودن و ثبات رنگی است. نکته ی مهم دیگر در انتخاب نخ، توجه داشتن به ضخامت پارچه است. پارچه های لطیف و نازک، نیاز به سوزن ظریف و نخ ظریف مانند نخ های ابریشمی نازک، نخ پنبه ای نازک با روکش پلی استر دارند. در این مقاله به بررسی انواع نخ طبیعی و مصنوعی پرداختیم و ضمن طبقه بندی انواع نخ، موارد مصرف هر یک را برای شما عزیزان شرح دادیم. جهت خرید انواع نخ پلیمری می‌توانید به سایت فروش عمده آنلاین ویکی فایبر (wiki-fiber.ir) مراجعه فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *