علی اکبر رحمتیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز کشت پنبه در بهاباد از اواخر فروردین ماه و آغاز برداشت محصول از نیمه مهرماه اظهار داشت: کاشت نشاء پنبه به صورت مزرعه الگویی در سه هکتار از اراضی مزروعی امین آباد و چاه کشاورزی قدس این شهرستان انجام شد.

وی بیان کرد: پنبه به عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده، در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به علت ایجاد پنج شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در اشتغال و اقتصاد است.

رحمتیان افزود: در کشت نشایی، بذرها در محیط دیگر یعنی گلخانه پرورش یافته و تبدیل به نشا شده و سپس به زمین اصلی منتقل می‌شوند ولی در روش رایج کشت پنبه، بذر به طور مستقیم کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد عنوان کرد: یکی از مزایای کشت نشایی پنبه این است که بوته این گیاه بین ۳۰ تا ۴۰ روز در فضای گلخانه‌ای کشت و رشد پیدا کرده و یک بوته ۲۰ سانتیمتری وارد مزرعه می‌شود که همین مسئله باعث می‌شود حداقل دو مرحله آبیاری کمتری نیاز داشته باشد.

رحمتیان ادامه داد: علاوه بر این، در کشت نشایی یکنواختی مزرعه و منظم بودن بوته ها بسیار بیشتر از کشت مستقیم بذر است.

وی بیان کرد: شهرستان بهاباد بزرگترین تولید کننده عمده پنبه دراستان یزد است و ۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت پنبه اختصاص دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *