ایسنا/گلستان رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از معرفی دو رقم جدید پنبه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌های وزارت کشاورزی تا پنج سال آینده در تولید پنبه خودکفا خواهیم شد.

 قربان قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و منابع آبی ما در حال کاهش است، بنابراین برای اینکه بتوانیم کشت پنبه را حفظ و گسترش دهیم، باید به سمت استفاده از آب‌های نامتعارف، نظیر آب‌های شور و پساب‌های تصفیه شده خانگی و صنعتی برویم.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از معرفی دو رقم  پنبه مقاوم به خشکسالی خبر ادامه داد و افزود: دو رقم جدید پنبه که در برابر تنش‌های خشکسالی نسبت به دیگر ارقام مقام‌تر است در مرکز تحقیقات پنبه شناسایی و به بخش خصوصی معرفی شده و به زودی وارد چرخه تولید خواهد شد.

قربانی استفاده حداکثری از نهاده‌های تولیدی را شرط اقتصادی شدن کشت پنبه دانست  و تأکید کرد: باید هزینه‌های کشاورز را حتی المقدور کم و درآمد کشاورز را افزایش داده تا تولید پنبه برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

کاهش ریزگردها با کشت پنبه در اراضی شمالی گلستان 

وی با بیان اینکه اراضی شور زیادی در مناطق شمالی استان گلستان داریم که مستعد کشت پنبه است و اگر منابع آبی آن را از محل آب‌های نامتعارف تأمین شود بستر مناسبی برای کشت پنبه بعد از برداشت جو خواهد شد، گفت: گسترش کشت پنبه در اراضی شور گلستان علاوه بر اینکه اقتصاد کشاورزان را تأمین می‌کند در کاهش ورود ریزگردها به استان نقش مهمی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱۸ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت پنبه رفت و امسال این میزان به ۱۰۰ هزار هکتار کاهش یافت، گفت: راضی‌کننده نبودن قیمت خرید پنبه درسال گذشته و خشکسالی و کمبود آب دلیل کاهش سطح زیر کشت پنبه در کشور است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان را در سال گذشته ۲۲ هزار هکتار و در سال جاری ۱۵ هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: برداشت پنبه ۳۰ درصد هزینه‌های تولید را به خود اختصاص داده و اگر ما بتوانیم شرایط کشت مکانیزه  برداشت را برای کشاورز فراهم کنیم کاهش محسوسی در هزینه‌های تولید خواهیم داشت.

کمباین‌های ویژه برداشت در مزارع کوچک تا چند سال دیگر در کشور تولید و روانه بازار می‌شود

قربانی کشاورزی مکانیزه را یک عامل مهم برای تشویق کشاورزان به تولید بیشتر پنبه برشمرد و افزود: اکثر کمباین‌های برداشت پنبه که در دنیا طراحی شده ویژه مزارع بزرگ است ولی اکثر اراضی کشاورزی استان بین دو تا سه هکتار است، به همین دلیل در مرکز تحقیقات پنبه در حال طراحی کمباین‌های برداشت ویژه مزارع کوچک هستیم که تا چند سال آینده روانه بازار خواهد شد.

وی با تأکید اینکه باید با قرار دادن تعرفه گمرکی بر واردات پنبه به خصوص در زمان برداشت محصول کشاورزان، دادن یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم به پنبه کاران و عرضه نهاده‌های دولتی ارزان قیمت، کشاورزان را حمایت کنیم، گفت: خرید پنبه باید تضمینی و با قیمت مناسب انجام شود تا تولید پنبه برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه کشاورزان باید از برداشت پنبه با کیسه‌های نایلونی به شدت پرهیز کنند زیرا این کار باعث وارد شدن الیاف غریبه و کاهش کیفیت این محصول می‌شود، گفت: در حال حاضر در تولید بذر پنبه در کشور خودکفا هستیم و بر اساس برنامه‌های وزارت کشاورزی تا پنج سال آینده در تولید پنبه نیز خودکفا خواهیم شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *