معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: استان در کشت پنبه رتبه پنجم کشوری و از نظر شهرستان رتبه ۲ کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی ؛ نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه درخراسان شمالی رتبه پنجم کشوری در کشت پنبه سال زراعی گذشته پنبه در ۷ هزار هکتار از اراضی استان کشت شده بود امسال به ۱۳ هزار و ۳۵۰ هکتار افزایش داشته است، گفت: خراسان شمالی در کشت پنبه رتبه پنجم کشوری و از نظر شهرستان رتبه ۲ کشور را دارد.
وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان است که حتی ۶۰ درصد از بهره برداران تنها اراضی خود را به کشت پنبه اختصاص می‌دهند.
وی با بیان اینکه امسال ۷۰ درصد کشت پنبه استان به صورت مکانیزه وردیف کاری و مابقی به شیوه سنتی کشت و کار شد، گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از ۴۰ هزار تن وش پنبه از اراضی کشت در استان برداشت شود.
وی گفت: در شیوه کشت مکانیزه و ردیفی که با دستگاه انجام می‌شود به ازای هر یک هکتار ۲۵ تا ۴۰ کیلوگرم بذر نیاز است، اما در دست پاش که خطا نیز زیاد دارد کشاورز به ناچار بیش از ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار می‌باشد.
نامور گفت: بیشتر مزارع استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.
وی افزود امسال همچنین شهرستان جاجرم از سوی وزارت خانه به عنوان پایلوت تولید بذر رقم ساجدی انتخاب شده است رقمی که کم آب طلب و سود خوبی هم دارد.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۷۸ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *