به گزارش خبرنگار مهر، جمال فیاضی پیش از ظهر امروز دوشنبه در در همایش ارتقای بهره‌وری کشت برنج در خوزستان با اشاره به اهمیت آشتی دانشگاه و جامعه در توسعه کشور اظهار کرد: این پنداشت غلط که جامعه و دانشگاه دو مسیر متفاوت دارند، باید اصلاح شود.

وی افزود: دانشگاه متعلق به مردم و کشاورزان منطقه است و هیچ دیوار و فاصله بین دانشگاه و مردم را به رسمیت نمی‌شناسم.

فیاضی ادامه داد: دانشگاه نسل جدید و نوین، دانشگاه مردم محور و دارای مسئولیت‌های اجتماعی است و اینکه در قبال مردم نقش و مسؤلیت نپذیریم، اشتباه است.

وی ادامه داد: آغوش دانشگاه برای کشاورزان منطقه باز است و نیاز داریم با بهره‌گیری از تجارب زارعان و علوم جدید دانشگاهیان کشت برنج را با مصرف پایین آب و محصول بیشتر ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: مسئله امنیت غذایی امروز یکی مؤلفه مهم در استقلال کشورها است و برای اینکه به استقلال حقیقی برسیم باید در حوزه امنیت غذایی که وابسته به آب و خاک و تولید است، خودکفا شویم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نگاه به کشاورزی و تولید نباید کوتاه مدت باشد بلکه باید با تلفیق حوزه‌های مختلف کشاورزی، تولید پایدار و زیست محور را برای نسل‌های آینده رقم بزنیم.

۷۵ درصد کشت برنج در دنیا وابسته به آب است

عبدالعلی گیلانی، متخصص حوزه کشت برنج در این همایش اظهار کرد: مسئله آب یک چالش جهانی است و برای بحران آب باید مدیریت مصرف در اولویت باشد.

وی افزود: کاهش نزولات بارندگی و توزیع نامناسب باعث شده کشور در مسئله آب با چالش مواجه شود به‌طوری که تا سال ۲۰۵۰ یکی از چالش‌های عمده کشاورزی خواهد بود.

گیلانی ادامه داد: هم‌اکنون کشت برنج اکنون در بخش عمده آسیا تولید می‌شود که مطابق پیش بینی‌ها در سال‌های آینده این تولید به خطر خواهد افتاد.

وی به تجربه دولت چین در مدیریت مصرف آب در کشت برنج اشاره کرد و گفت: ۷۵ درصد کشت برنج در دنیا وابسته به آب است و این زنگ هشدار به صدا درآمده و دولت چین با مدیریت آب، ارتقای بهره‌وری و استفاده از ارقام مناسب برنج به سمت حفظ تولید حرکت کرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در سال آبی جاری وضعیت بارندگی در کشور مناسب بوده است ولی این نباید ما را از بهبود و ارتقای شیوه‌های آبیاری بازدارد. این تصور غلط که برنج یک محصول آب‌بری است باید تغییر کند و مطابق بررسی‌ها برنج به شکل خشکه کاری می‌تواند ضمن کاهش مصرف آب، تولید خوبی داشته باشد.

گیلانی افزود: سازمان آب و برق باید در زمینه کاهش تلفات آب از جمله اصلاح مسیر کانال‌ها و پاکسازی و بهسازی مسیر آب‌ها سرمایه گذاری کند.

وی به مرغوبیت برنج خوزستان نسبت به برنج شمال کشور گفت: برنج خوزستان به دلیل دریافت تشعشع کافی کمتر دچار آفات و بیماری می‌شود و مقدار سم کمتری دریافت می‌کند که از نظر شاخص سلامتی مطلوب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *