” علی محمد هوشمند” روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش بارندگی ، تغییر الگوی کشت، تداوم ۲۶ سال پدیده خشکسالی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی از جمله دلایل کاهش سطح زیرکشت این محصولات است .

وی اظهار کرد: از این مقدار سطح زیرکشت، ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار به کشت گندم ، ۸۰ هکتار به جو و پنج هکتار هم به کشت کلزا اختصاص دارد .

وی با بیان اینکه پنج هزارخانوار کشاورز در کاشت این محصولات فعالیت دارند خاطرنشان کرد : کشاورزان برای تامین نان مورد نیاز مردم به گندم، تولید جو برای خوراک دام سبک و طرح خودکفایی روغن کلزا با روش های علمی و نوین تلاش می کنند.

هوشمند اظهار کرد: امسال برای کاشت محصولات پاییزه ۷۰۰ تن کود شیمیایی و ۷۵ تن بذرگواهی شده از ارقام سیستان ، نارین ، برزگر و طلایی در اختیار بهره برداران قرار گرفت و بوجاری بذور کشاورزان و در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم از حمایت‌های این نهاد به گندمکاران است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: از سه هزار و ۶۵۵ هکتار زمین‌های شهرستان که در سال زارعی به کاشت گندم اختصاص داشت ، امسال ۱۲ هزار تن محصول برداشت شد که متوسط تولید در هر هکتار چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بود.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف تولید کنندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ هزار تن افزایش داشت .

هوشمند با اشاره به اهمیت بهره وری آب اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مجهز به سامانه آبیاری نوین قطره ای و زیرسطحی شده است.

۴۰ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می کنند که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصول با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری در سال تولید می شود.

هم اکنون ۱۵ هزار و۸۰۰ هکتار زمین های ابرکوه به انواع محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که از این میزان ۱۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ های شهرستان است .

مرکز شهرستان ۶۰ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *