در شرایطی که در بحث صادرات میوه و تره بار وجود بسترها برای انجام صادراتی با کیفیت الزامی است، فَرد از مدیران یک مجموعه پایانه صادراتی معتقد است ارتقای صادرات از مسیر تحول در این زیرساخت ها می گذرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که ایران کشوری ۴فصل است و تولید کننده انواع محصولات کشاورزی است علاوه بر تولید در حوزه صادراتی نیز صادر کننده با چالش ها و موانع بسیاری مواجه هستند. با این وجود دسترسی صادر کننده ها به پایانه های صادراتی جامعی که کلیه بخش ها و نیازهای این صنف را پوشش بدهد خود گامی بلند در راستای ارتقای کیفیت صادرات محصولات کشاورزی به خصوص میوه و تره بار که همراه با فساد پذیری بالا است، محسوب می شود. «آرمن فرد» یکی از مدیران مجموعه یک پایانه صادراتی میوه و تره بار است که طی روزهای آتی افتتاح می شود. در راستای بررسی کارکردهای اساسی این مجموعه برای بخش کشاورزی بازار گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*عملکرد این پایانه صادراتی چیست و قرار است کدام نیاز بخش کشاورزی را به صورت خاص پوشش بدهد؟

در ابتدا باید بدانید که این پایانه صادراتی جزو پیشرفته ترین میادین میوه و تره بار در خاورمیانه است که به دلیل داشتن سردخانه، سورتینگ، صنایع تبدیلی، صنایع بسته بندی، دفتر گمرک، دفتر استاندارد، هتل، درمانگاه، ورزشگاه و هر آن چیزی که عزیزانی که در این صنف نیاز دارند، منحصر بفرد است. در واقع تمامی این موارد در این مجموعه گنجانده شده است تا بتوانیم صادرات با کیفیتی در این حوزه رقم بزنیم.

*برای راه اندازی این مجموعه چه موانعی را پشت سر گذاشته اید؟

در اول باید گفت که این مجموعه صد درصد خصوصی است و بالغ بر ۱۰سال طول کشید تا توانستیم مجوزهای لازم را بگیریم و این جای شگفتی است که برای گرفتن مجوزی که می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کنند یک دهه به طول بینجامد. در واقع مدیران در سال ۱۴۰۰ مجوز ساخت را گرفته و ظرف یکسال ساخته شده است و دهم اسفندماه نیز افتتاح خواهد شد. لذا ما معتقدیم اگر بنا است یک کار عمرانی و مثبت در کشور ساخته شود بخش خصوصی می تواند این فرصت را غنیمت بشمارد و کارها را درست و با سرعت پیش ببرد.

لذا از بخش دولتی هم انتظار داریم که به بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشند و بها بدهند و نگاه شان این باشد که بسترها را فراهم سازد چرا که در تمام زوایا کمک کننده خواهد بود. به عنوان مثال با راه اندازی این پایانه صادراتی برای بالغ بر ۲هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد و این تنها یکی از منافع این کاری است که توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

فَرد، از مدیران یک مجموعه پایانه صادراتی میوه و تره بار: هدف از راه اندازی چنین پایانه صادراتی در کشور این است که در اولین قدم یک محصول ایرانی با کیفیت ومطابق با استانداردهای جهانی به بازارهای بین المللی ارسال کنیم چرا که معتقدیم ارتقای صادرات از مسیر به سازی این زیرساخت ها می گذرد

از سوی دیگر در این مجموعه ما سعی کرده ایم هر آنچه که در این حوزه کمبود آن احساس می شود را با امکانات ویژه و تکنولوژی جدید در اختیار فعالان این صنف قرار بدهیم. به طوری که به عنوان مثال یکی از معضلات بخش میوه و تره بار بحث خراب شدن محصول است که در دیگر میادین می بینیم به وفور رخ می دهد که حال به دلیل مناسب نبودن حمل و نقل، به دلیل بسته بندی نامناسب و یا استفاده نکردن از روشهای نگهداری استاندارد است. اما در این پایانه صادراتی با وجود سردخانه، سورتینگ، صنایع تبدیلی و بسته بندی این بستر به نحوی آماده است که فرصت های ویژه صادراتی برای همه فعالان حتی کشاورزان فراهم شده و کشاورزان می توانند مستقیما از این فضا بهره برداری کنند.

*یکی از چالش های فعلی بخش کشاورزی معیشتی بودن آن است که سودآوری چندانی هم برای فعالان بخش ندارد. راه اندازی پایانه های صادراتی اینچنینی چقدر می تواند این بخش را به سمت تجاری شدن و اقتصادی شدن پیش ببرد و دولت چقدر می تواند در مسیر تجاری سازی موثر باشد؟

در وهله اول دولت در بخش صادرات باید یکسری بسترهای مناسب را فراهم کند و یکسری مسائل اقتصادی که وجود دارد را برای صادر کننده ها حل کند. به هر حال دولت باید مراوده های اقتصادی با کشورهای منطقه را تسهیل کند. به خصوص اینکه صادرات همراه با ارز آوری است و لذا باید از سوی بخش دولتی تسهیل شود و حداقل بخش دولتی در بخش گمرک و استاندارد می تواند تسهیلگر باشد. به همین دلیل ما سعی کرده ایم این بخش ها را در مجموعه بگنجانیم تا فرایند صادرات اصولی تر انجام شود. به نظر بنده یک بخش مهم دیگر در روان سازی تولید و صادرات، بانک ها هستند که عمدتا دولتی هستند و لذا انتظار داریم بانکها به خصوص بانک کشاورزی نیز پیش بیایند و خرید کردن و نحوه های پرداخت ها و دریافتی ها را برای فعالان این بخش تسهیل کنند که این خود گامی در جهت خروج هرچه سریعتر کشاورزی از وضعیت معیشتی است.

*با این تفاسیر برای ۱۴۰۲ چه چشم اندازی برای این حوزه می توان متصور شد؟

با توجه به مشکلات اقتصادی که در همه جوامع وجود دارد هدف ما این است که در اولین قدم یک محصول ایرانی با کیفیت و در ضمن با یک استاندارد جهانی به بازارهای بین المللی ارسال کنیم تا به همه دنیا نشان بدهیم ما می توانیم در بخش خصوصی حرف هایی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم. به همین دلیل در این پایانه صادراتی در واقع سه فاز داریم که فاز اول آن تکمیل شده و ۵۰ شرکت بازرگانی قرار است در این پایانه برای انجام کارهای صادراتی مستقر شوند. از سوی دیگر برنامه داریم که نحوه عرضه محصولات کشاورزی را نیز به نوعی تغیر بدهیم که همه به راحتی بتوانند در اینجا از آن بهره برداری کنند. همچنین قصد داریم این کار را در سراسر کشور گسترش بدهیم و به نوعی در کل کشور توسعه دهیم ضمن اینکه کیفیت صادرات را ارتقا بدهیم.

*اگر مواردی که عنوان کردید همگی محقق شود در سال آینده فرایند صادرات محصولات کشاورزی را چگونه می بینید؟

مساله اینجا است که برای صادرات متاسفانه بستر مناسب و شناخت لازم را ندارند؛ یعنی شاید محصول خوبی تولید کنیم اما اگر از بازار مصرف اطلاعات کافی نداشته باشیم و یا اصلا ندانیم چه محصولی را در چه زمانی به کجا عرضه کنیم این خود یک معضل و دست و پا گیر خواهد بود. لذا امیدواریم همه عزیزانی که می توانند در این مسیر به فعالان این صنف کمک کنند پا پیش بگذارند و ما نیز از هر مجموعه ای که می تواند در این مسیر به ما کمک کنند استقبال می کنیم. جالب است بدانید از کشور عمان نیز به ما پیشنهاد داده اند چنین مجموعه ای را هم در آنجا راه اندازی کنیم. بنابراین ما توانمندی های لازم را داریم و فقط باید این جرات را داشته باشیم که فرصت ها را از دست ندهیم و صادرات محصولات کشاورزی را در سطح جهانی و مطابق با استانداردها انجام بدهیم که امیدواریم در سال آینده نیز فرایند صادرات محصولات کشاورزی به طور خاص در مسیر درست و استانداردی قرار گرفته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *