باوجود تلاش‎هایی صورت‌ گرفته برای احیای مجدد پنبه در گلستان ولی هزینه سرسام‌آور برداشت آن هم به روش سنتی در استان و در کنار افزایش قیمت افسار گسیخته نهاده‎ها انگیزه‎ای برای کشت پنبه در سال آینده ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نامناسب بودن برخی سیاست‎ها و دستورالعمل‎ها در خصوص با کشت پنبه موجب شد تا نه تنها در گلستان که روزگاری نام سرزمین «طلای سفید» را یدک می‎کشید بلکه در تمام نقاطی که پنبه کشت می‎شد رفته‌رفته این کشت که البته دارای ارزش‌افزوده فراوانی است به دست فراموشی سپرده شود و جای این محصول را دیگر محصولات که از سود بیشتری برای کشاورز برخوردار بود،  پر کند.

در چند سال اخیر تلاش‎ها برای احیای مجدد کشت پنبه در گلستان آغاز شد، حمایت از پنبه‌کار، خرید محصول با قیمت مناسب  و در دسترس بودن نهاده‎ها از جمله درخواست‎های کشاورزان برای کشت و احیای مجدد پنبه در استان می‎باشد.

با این وجود پنبه‌کاران گلستانی همچنان دغدغه فروش محصول خود را دارند، اگر چه اخباری مبنی بر مناسب‌بودن قیمت خرید تضمینی پنبه در فصل برداشت سال جاری شنیده می‎شد اما پنبه‌کاران از هزینه سرسام‌آور برداشت که به روش سنتی در استان انجام می‎شود گلایه دارند و معتقد هستند افزایش هزینه برداشت در کنار افزایش قیمت افسار گسیخته نهاده‎ها انگیزه‎ای برای کشت پنبه در سال بعد ایجاد نخواهد کرد.

*وارد کردن 2 دستگاه کمباین وش‌چین پنبه در گلستان

در همین رابطه رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان، یکی از دلایل عدم رغبت کشاورزان گلستانی برای کشت پنبه را افزایش هزینه برداشت دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: برای رفع مشکل هزینه برداشت پنبه امسال بنا داشتیم با یکی از کارخانجات نساجی در قائمشهر وارد فاز کشاورزی قراردادی شویم اما این امر به دلیل آنکه دو دستگاه کمباین وش‌چین پنبه با تأخیر وارد کشور شد به سال دیگر موکول کردیم.

علی موسی‌خانی تصریح کرد: دو دستگاه کمباین وش‌چین پنبه در گلستان موجود است و دو دستگاه دیگر سال بعد کارخانه نساجی قائمشهر وارد استان خواهد کرد بدین ترتیب شاهد یک‌تحول خواهیم بود البته تعداد این دستگاه‌ها باید بیشتر از این باشد تا پاسخگوی کشاورزان باشیم.

وی در خصوص نارضایتی پنبه‌کاران از قیمت خرید تضمینی گفت: به تبع افزایش قیمت‎ها در سال جاری دولت هم قیمت تضمینی را افزایش داد در برخی محصولات تا ۷۰ درصد شاهد افزایش قیمت تضمینی بودیم ضمن اینکه با توجه به نیاز کشور قیمت‎هایی که در حال حاضر در بازار برای پنبه و دانه‎های روغنی اتفاق می‎افتد خیلی بیشتر از قیمت تضمینی است از سویی بخش صنعت نیز به دلیل نیاز، پنبه را دو برابر قیمت تضمینی که دولت اعلام کرده می‎خرد و قیمت خرید پنبه در حال حاضر مناسب است و پاسخگوی هزینه کشاورزان و زحمت آنها می‎باشد.

* افزایش ۷۰ درصدی قیمت تضمینی پنبه برای سال زراعی جدید

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه افزایش قیمت در یک نهاده را نمی‎توان به تمام بخش‎های کشاورزی تعمیم داد، افزود: بذری که بین کشاورزان توزیع می‎کنیم بین ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد افزایش یافته است در سالی که گذشت افزایش چندانی در قیمت کود نداشتیم افزایش قیمت کود برای سال بعد که قرار است کشاورز پنبه کشت کند لحاظ خواهد شد با این وجود قیمت تضمینی پنبه برای سال زراعی جدید ۷۰ درصد افزایش یافته است.

موسی‌خانی در خصوص گلایه برخی کشاورزان از نحوه خرید پنبه کارخانه‎های پنبه پاک‌کنی گفت: قبل از بارندگی اخیر کارخانه‎ها ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان پنبه را از کشاورزان می‎خریدند به دلیل آن‎که برداشت پنبه با دست است بدچینی بین برخی کشاورزان استان مشاهده می‎شود بعضأ غوزه می‎چینند یا ساعتی که باید وارد مزرعه شوند بعد از بین رفتن شبنم باشد از طرفی برای حمل محصول از کیسه‎های پلاستیکی استفاده می‎شود متأسفانه برخی پنبه‌کاران  این موارد را رعایت نمی‎کنند و باعث افت محصول در کارخانه می‎شود اگر کشاورز پنبه خوبی را تحویل کارخانه دهند قطعأ کمتر از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری نمی‎شود.

* انحصار پنبه بر قیمت این محصول تأثیرگذار است

دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در خصوص مشکلات مربوط به پنبه‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال‎ها پیش نیمی از اراضی گلستان به کشت پنبه اختصاص می‎یافت اما آشکار شدن نامهربانی‎ها در بخش بازرگانی و بخش اجرا در رابطه با پنبه موجب تعطیلی کشت این محصول در گلستان و سایر استان‎ها شد.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: اخیرأ تلاش‎هایی مبنی بر احیای مجدد پنبه در گلستان مشاهده می‎شود اما وقتی قرار است کار اقتصادی انجام دهیم قطعأ باید عوامل دخیل در تولید به خصوص هزینه‎های مربوط با تولید را لحاظ کنیم.

وی بیان کرد: بخش اعظمی از هزینه‎های پنبه مربوط به هزینه کارگری است چرا که برداشت پنبه ماشینی نیست.

کارخانه‎ها پنبه را رقم‌می‎زنند و براساس هر رقم‌ برای خودشان‌ قیمت تعیین می‎کنند/ میانگین قیمت خرید آنقدر پایین است که اصلأ توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد

دبیر خانه کشاورز گلستان اضافه کرد: امسال قیمت تضمینی پنبه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد از ابتدای فصل این قیمت را می‎خرند اما به محض وقوع یک بارندگی این قیمت به ۳ هزار تومان کاهش می‎یابد در واقع کارخانه‎ها پنبه را رقم‌می‎زنند و براساس هر رقم‌ برای خودشان‌ قیمت تعیین می‎کنند در مجموع میانگین قیمت خرید آنقدر پایین است که اصلأ توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد اگر کشاورز متوجه سودآوری شود قطعأ بدون‌ آنکه ترویج شود خودش کشت پنبه را انتخاب خواهد کرد همان طور که بقیه محصولات را انتخاب می‎کند.

ایمانی با اشاره به راهکارهای موجود برای احیای کشت پنبه در گلستان گفت: برای احیای پنبه نخست باید بحث برداشت این محصول حل شود  باید برداشت ماشینی و دستگاه‌ها بومی‌سازی شوند تا به طور مثال ظرفیت برداشت در سطح پنج هکتار هم داشته باشیم در واقع دستگاه‌های برداشت باید با توجه به شرایط اراضی که داریم ساخته شوند و این دستگاه‌ها را برای جمع‌آوری محصول در اختیار کشاورز قرار دهیم.

وی افزود: از طرفی برای احیای کشت پنبه باید هزینه‎های تولید از ابتدا که کشاورز برای کشت وارد زمین‌می‎شود تا برداشت محاسبه و ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد سود هم برای کشاورز لحاظ و بر این‌مبنا قیمت تضمینی تعیین شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: مجریان طرح پنبه از قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی پنبه ناراضی هستند و این نارضایتی بیانگر آن است که هزینه‎های تولید خیلی بیشتر از قیمت اعلام شده است.

دو تا سه کارخانه که اتفاقأ ارتباط خوبی با هم دارند پنبه را خریداری می‎کنند و می‎توانند روی رقم، افت و قیمت پنبه تأثیرگذار باشند

ایمانی با بیان اینکه باید پنبه را از انحصار بیرون آورد، افزود: در حال حاضر دو تا سه کارخانه که اتفاقأ ارتباط خوبی با هم دارند پنبه را خریداری می‎کنند و می‎توانند روی رقم، افت و قیمت پنبه تأثیرگذار باشند لازم است سازمان تعاونی روستایی را به عنوان بازوی بازرگانی بخش کشاورزی وارد کنیم این سازمان باید در چنین مواقعی ورود پیدا کنند و با نرخ‎های توافقی وارد بازار شوند تا بتوانند جلوی واسطه‎ها و انحصار را بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *