تهران- ایرنا- طیبه مخبر در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: این تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان و نخبگان است که به ما اعتماد به‌نفس و غرور ملی می‌دهد، وگرنه من هم مثل یکی از همه مردم و جوانانی هستم که برای این کار داوطلب شده‌اند.

 

روزنامه ایران چهارشنبه ۱۰ دی در گفت وگو با طیبه مخبر نخستین زن داوطلب دریافت واکسن ایرانی، نوشت: فاز نخست آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی با تزریق آن به یک زن داوطلب وارد مرحله جدیدی از تحقیقات شد. این زن جوان که دختر محمد مخبر، رئیس اجرایی ستاد فرمان حضرت امام خمینی(ره) است عنوان کرده به دلیل ایمان به تلاش دانشمندان کشورمان و برای مشارکت در این آزمایش بالینی داوطلب دریافت واکسن ایرانی شده است.  در این باره طیبه مخبر به عنوان نخستین زنی که در پروژه تست واکسن کرونای ایرانی شرکت کرده است به سؤالات «ایران» درباره انگیزه و تصمیم خود برایمان گفت.

چه انگیزه‌ای باعث شد که شما داوطلب تست واکسن کرونای ایرانی شوید؟
من به سبب زحمات بسیار زیاد پدر، طی چند ‌ماه اخیر در جریان روند پیشرفت این پروژه ملی بودم و می‌دیدم که همه استانداردها با جدیت رعایت می‌شوند و همه تست‌ها با چه وسواسی تأیید می‌شوند. به همین دلیل واقعاً به ثمره تلاش دانشمندان‌مان ایمان و اعتقاد داشتم. واقعیت این است امروز که این پروژه به دست توانمند دانشمندان هموطن‌مان به ثمر نشسته همه خانواده‌ام دوست داشتند در این موقعیت باشند؛ البته چون همگی در شهریورماه به کرونا مبتلا شده بودند فقط من واجد شرایط ورود به طرح کارآزمایی بالینی شدم.

وقتی تصمیم‌تان قطعی شد که تزریق واکسن را انجام دهید نگران عوارض وخطرات آن نبودید؟ خانواده‌تان مخالفت نکرد؟
بالاخره مشارکت در تست نگرانی خاص خود را دارد ولی از آن جهت که من هم به عنوان یک ایرانی وظیفه دارم هر کاری که در توان دارم برای پیشرفت کشورم انجام دهم تصمیم گرفتم داوطلب شوم و در این آزمایش بالینی مشارکت کنم و از پدر، مادر و همسرم هم متشکرم که از  تصمیم من حمایت کردند. البته که در مقابل زحمات دانشمندان ایرانی این کمترین کار ممکن بود.

این اقدام شما باعث افزایش اعتماد عمومی به پزشکان متخصصان و محققان ایرانی می‌شود، به نظر شما این واکسن تا چه حد اثربخش است؟
به نظر من این تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان و نخبگان است که به ما اعتماد به‌نفس و غرور ملی می‌دهد، وگرنه من هم مثل یکی از همه مردم و جوانانی هستم که برای این کار داوطلب شده‌اند. ضمن اینکه واکسن کووایران با استانداردهای جهانی به این مرحله رسیده و امیدواریم با کمترین عوارض هم به مرحله عرضه عمومی برسد.

نظر شما درخصوص استفاده از واکسن ایرانی در پی برخی شایعات و جوسازی‌های رسانه‌های خارجی و شبکه‌های مجازی چیست؟
من فکر می‌کنم چه در این موضوع چه در مورد حواشی دیگر هر کدام از ما باید بر اساس صداقت و واقع‌بینی، وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم. اینکه دیگران تشویق کنند یا تحقیر، چیزی از مسئولیت ما کم نمی‌کند. اما من قطعاً به ثمره دانش دانشمندان‌مان و به تعهد حرفه‌ای و شرعی آنها بیشتر از خارجی‌ها اعتماد دارم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *