گروه استان‌ها- جوان نخبه شیرازی با اختراع خود نه تنها می‌تواند کشور را در تولید الکل بهداشتی و دارویی خودکفا کند بلکه می‌تواند در صنایع پالایش بنزین نیز به رفع تحریم‌ها کمک کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، «جوان نخبه، پاره تن ایران است» این جمله‌ای است که مقام معظم رهبری در مهرماه 98 در دیدار با نخبگان جوان مطرح کردند و از مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها درخواست کردند که مقابل جریانی که به دنبال مایوس کردن جوانان است بگیرند.

در مقابل هم به جوانان نخبه توصیه کردند که بدون توجه به این امور حرکت علمی خود را با شوق ادامه دهند. ایشان فرمودند: «شما جوانان عزیز به حرکت پر شوق، مضاعف و بدون وقفه خود ادامه دهید».

همین چند جمله کافی است که بدانیم جایگاه نخبگان و دانشمندان جوان در کشور در نزد رهبر معظم انقلاب تا چه اندازه است اما باز هم عده‌ای سنگ و مانع بر سر راه جوانان نخبه این سرزمین قرار می‌دهند.

جوانانی که با تائید اختراعاتشان نه تنها می‌توانند کشور را به خودکفایی برسانند بلکه می‌توانند زمینه‌های رشد و ارزآوری را نیز به همراه داشته باشند. همه ما به خاطر داریم که اوایل شیوع بیماری کرونا مواد ضدعفونی و بهداشتی به ویژه الکل در بازار نایاب شده بود یا با قیمت گزاف به فروش می‌رسید.

این موضوع علاوه بر اینکه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کافی نبودند از مشکل بزرگتری به نام مواد اولیه رنج می‌برد. مواد اولیه تولید الکل منابع قندی به ویژه ملات چغندر قند و نیشکر و غیره است. در همین استان فارس کار به جایی رسید که مسئولان سازمان صمت به رایزنی با استان خوزستان برای تامین مواد اولیه روی آوردند.

اما یک جوان نخبه شیرازی با همکاری غلامحسین یوسفی عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی شیراز موفق به تولید الکل از آب پنیر شدند. این موضوع اگر در چرخه تولید قرار گیرد و به کل کشور تسری یابد نه تنها می‌تواند نیاز داخل کشور به الکل را برطرف کند بلکه می‌توان به کشورهای اطراف نیز صادر شود.

مژگان حاجی‌زمانی جوان نخبه شیرازی و مبدع این روش در گفت‌وگو با تسنیم چنین می‌گوید: برای تولید الکل روش مرسوم فعلی در کشور استفاده از منابع قندی است اینها یک محصول کشاورزی است و نیمی از سال باید کشت شود پس از آن قندش استحصال شود سپس تفاله‌ا‌ش از کارخانه قند عودت داده شود به کارخانه الکل تا از مقدار کربوهیدارتی که درونش است، برای تولید الکل استفاده شود.

به گفته وی این روش علاوه بر زمان بر بودن رسیدن به تولید الکل یک منبع محدود نیز است ولی ما توانستیم از منبعی الکل تهیه کنیم که حداقل روزانه 150 تا 200 تن تولیدی هر استانی است.

این نخبه جوان می‌گوید: از 30 کیلوگرم آب پنیر یک لیتر الکل 96 درصد می‌توانیم تولید کنیم در حالی که یک کارخانه تولید لبنیات در استان فارس روزانه 60 – 70 تن آب پنیر تولید می‌کند که با توجه به فعالیت تعداد کارخانجات این میزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی این الکل اگر وارد بازار شود چون قابلیت بهداشتی دارد و هم دارویی می‌تواند حجم الکل موجود در بازار را بیشتر کند و قیمت‌ها هم شکسته شود و همه مردم می‌توانند از این مواد برای ضدعفونی بیشتر استفاده کنند.

این موضوع و این اختراع یک کار هیجان‌انگیز و سودده است اما این جوان برای تولید انبوه با مشکلاتی مواجه است. به گفته حاجی زمانی با وجود تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده اما به تولید انبوه نرسیدیم اما در جشنواره تهرانی مقدم بسیج دانشجویی مقام اول را کسب کردیم.

وی در پاسخ به چرایی این مسئله می‌گوید: با وجود اینکه برخی از نمایندگان شیراز حمایت کردند و صنعت و معدن قول داد که کارخانجات لبنیات را راضی کند که این آب پنیر را برای تولید الکل در اختیار ما قرار دهند اما هنوز کارخانجات لبنیات راضی نشدند.

به گفته این نخبه جوان مسئولان حمایت کردند اما کارخانجات لبنیات همکاری لازم را نکردند.  وی درباره سود ده بودن این محصول نیز چنین توضیح می‌دهد: کارخانجات لبنیات یک لیتر شیر را 9 تا 12 تومان به فروش می‌رسانند در حالی که از یک لیتر الکل تولید شده از پساب لبنیات می‌توانند 30 تا 35 هزار تومان و حتی بیشتر کسب درآمد کنند که سود خیلی خوبی دارد.

به گفته وی  اکنون آب پنیر را به صورت پودر در می‌آورند که از هر 21 کیلو آب پنیر یک کیلو پودر پرمیت تولید می‌شود که کیلویی 8 هزار تومان می‌فروشند و در پفک و بیسکوییت و غیره استفاده می‌کنند اما اگر این آب پنیر تبدیل به الکل شود هم از نظر اقتصادی سود بیشتری دارد و هم با توجه به شرایط کنونی جامعه و نامشخص بودن وضعیت بیماری کرونا می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

حاجی زمانی معتقد است که نقطه سر به سر این طرح 6 ماه است یعنی اگر فردی برای سرمایه‌گذاری در این طرح اقدام کند پس از 6 ماه به سوددهی می‌‌رسد و با وجود اینکه بیزینس پلن طرح هم نوشته شده اما کارخانجات لبنیات استان فارس همکاری ندارند.

همین امر سبب شده که این نخبه شیرازی دست به دامن کارخانجات لبنی خارج از استان شود که البته هنوز نیز به توافق با دیگر کارخانه‌ها و استان‌ها نرسیده است.

وی معتقد است که اگر این موضوع در کل کشور تسری پیدا کند نه تنها به خودکفایی می‌رسیم بلکه امکان صادرات هم فراهم می‌شود در حالی که در حال حاضر بخشی از الکل دارویی ایران از کشورهایی اروپایی وارد می‌شود.

محصول تولیدی این نخبه شیرازی در پالایش بنزین و تولید بنزین سوپر نیز کاربرد دارد. وی در این باره می‌گوید: برای اینکه عدد اکتان بنزین به 110 و 120 برسد که یک فرایند کاتالیستی بسیار گران قیمت است و اکنون  برای این فرایند دو روز در ماه پالایشگاه بنزین باید خاموش شود اما اگر این الکل در این صنعت نیز به کار گرفته شود و هزینه گزاف پالایش بنزین حذف می‌شود و می‌توان روزانه بنزین سوپر وارد بازار کرد نه اکنون که به صورت ماهیانه تقسیم می‌شود.

حاجی زمانی همچنین می‌گوید: این محصول در صنایع داروسازی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد یا حتی در صنایع لاستیک‌سازی استفاده شود بدون اینکه ارز از کشور خارج شود می‌توان با این محصول نیازهای داخلی را تامین کرد.

وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند با تکیه به نیروی داخل کشور و استفاده از جوانان می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد؛ خشت خامی است که در آیینه می‌بینند. نظر رهبر انقلاب به جوانانی شبیه به مژگان حاجی‌زمانی است که اگر حمایت شوند و محصولشان به تولید انبوه برسد می‌توانند سد محکمی در مقابل تحریم و زورگویی دشمن باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *