حدود هزار متر پارچه مله از ابتدای سال تاکنون در شهرستان خوسف، شهر پنبه مله ایران تولید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف در گفتگو باتولید ۹۵۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی خبرنگار صدا وسیمای استان افزود: ارزش اقتصادی این میزان پارچه ۲۹۰ میلیون تومان است.

پنبه مله دارای قدمت کاشت بیش از ۳۰۰ سال در منطقه خوسف خراسان جنوبی است.

از پنبه مله که در ایران تنها در خوسف خراسان جنوبی کشت می شود ؛ پارچه‌ای بسیار گرانبها و ارزشمند با ارزش معنوی و اعتقادی فوق العاده به نام پارچه مله، با دست بافته می‌شده است که پس از ۴۰ سال بافت آن توسط میراث فرهنگی شهرستان خوسف احیاء و در حال رونق گرفتن است.

علی صالحی گفت : بعد از چیدن پنبه صنعتگران، جداسازی غوزه و چله کشی پنبه را انجام می‌دهند و وقتی پنبه را چوب می‌زنند نخ مرغوبی به دست می‌آید و برای بافندگی آماده می‌شود.

وی گفت : حدود ۹۰ نفر در چرخه مله بافی در بخش‌های حلاجی، نخ ریسی، بالشت زنی، رنگرزی سنتی، چله کشی مله، بافت، رودوزی‌های سنتی و تبدیل به محصول نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی مشارکت دارند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف افزود : بانوان این خطه کویری تولیدات پارچه مله را در گذشته‌های دور در صندوق‌های جهیزیه نوعروسان می‌گذاشتند و رسمی مرسوم بود..

علی صالحی افزود : علاقمندان به تولید و فعالیت در چرخه مله می‌توانند به خوسف خیابان مطهری ۱۵ دبیرخانه مله مراجعه کنند.

کشت پنبه مله علاوه بر حفظ سرمایه ملی و فرهنگی، در توسعه صنایع دستی و پارچه بافی استان نقش بسزایی دارد.

 این رقم محلی پس از سال‌ها نا آشنا بودن به همت مسئولان استان در تیر ماه ۹۷ به شماره ۱۶۲۳ در فهرست میرات معنوی کشور ثبت ملی و در ۳۱ تیر ۹۸ شهر خوسف به عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *