عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور و عضو انجمن جهانی محققان پنبه با بیان اینکه کشت پنبه کلید اشتغال‌زایی است، گفت: توجه به افزایش قیمت خرید پنبه و ارائه یارانه به حلقه اول تولید باعث ایجاد انگیزه برای افزایش کشت این محصول می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی؛ قربانعلی روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص وضعیت پنبه در جهان و خاورمیانه بیان کرد: عمده کشت پنبه جهان در آسیا متمرکز است.

وی ادامه داد: به‌جز آمریکای شمالی و برزیل مابقی پنبه در هند، چین، پاکستان، ازبکستان، ایران و بنگلادش متمرکز است و این در حالی است که  حدود 13 میلیون هکتار از 33 میلیون هکتار پنبه کشت شده متعلق به کشور هند است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور  با اشاره به اینکه بازار تولید منسوجات پنبه‌ای به ‌صورت انحصاری در کشور آسیا است، گفت:  عمده  این  بازارها در کشور چین و هند متمرکز  شده است.

عضو انجمن جهانی محققان پنبه با اشاره به اینکه کشور هند پنبه را کلید اشتغال نام گذاری کرده ‌است ، افزود: کشت این محصول در هند ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و  هر بخش از آن در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کشاورزان یارانه می‌دهند تا آنها کشت پنبه را رها نکنند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور با تاکید بر حمایت از پنبه کاران گفت: کشاورزان به دنبال   عملکرد اقتصادی هستند و گاها ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در زمینه کشت محصول مناسب دچار اشتباه شوند.

عضو انجمن جهانی محققان پنبه اضافه کرد: راهکار مناسب این است که همچون بسیاری از کشورهای دنیا  در حلقه اول تولید یارانه پرداخت شود تا در حلقه‌های بعدی سود ببرند یعنی چرخ صنعت در سایر اجزای مرتبط بچرخد، شغل ایجاد شود و از بازار 500 میلیاردی پوشاک دنیا سهمی داشته باشیم.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: منظور از یارانه پرداخت پول نیست بلکه مطلوب است بخشی از هزینه‌های کشاورز همچون کاهش بذر و سم پاشی‌ها مرتفع شود و با قرار دادن مکانیزاسیون برداشت و قیمت گذاری در خرید تضمینی موجب رغبت  کشاورز به کشت پنبه شد.
روشنی با بیان اینکه اگر پنبه کشت شود آب حفظ می‌شود، افزود: همچنین توازن مصرف آب حفظ می‌شود و الگوی کشت نیز در عمل تحقق پیدا می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *