خراسان جنوبی یکی از قطب‌های ارزشمند تولید پنبه در کشور است اما به دلیل جولان واسطه ها و چرخه ناقص فراوری پنبه کاران استان حال و روز خوشی ندارند.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ پنبه یکی از گیاهان صنعتی مهم دنیا است که در بسیاری از صنایع به خصوص نساجی و روغن خوراکی کاربرد فراوانی دارد و به نوعی گیاه راهبردی محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت طلای سفید یکی از قطب‌های تولید پنبه در کشور محسوب می‌شود ولی به دلیل نبود حمایت‌ها و مشکلاتی مانند بی‌ثباتی قیمت، افزایش هزینه‌ها، وجود کود و سموم بدون کیفیت در بازار و دلالان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر تاکنون کسی به دنبال حل مشکلات پنبه‌کاران نبوده به این دلیل است که این محصول قوت روزانه نیست؛ در حالی که غذا و پوشاک در دنیا دو صنعت فوق‌العاده زیربنایی است که اگر در کشور و استان به این موضوع توجه شود می‌توانیم در صنعت پوشاک خودکفا شویم.

مشکل اصلی نبود ثبات قیمت

«محمد رضایی»، پنبه‌کار شهرستان سرایان در زمینه مشکلات پنبه‌کاران این شهرستان به خبرنگار فارس گفت: هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت بسیار بالا است ولی درآمد محصول با آن برابری نمی‌کند و سود به جیب دلالان می‌رود.

وی با بیان اینکه ۲۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه دارد، عنوان کرد: از هر هکتار حدود ۴ تن برداشت می‌شود.

به گفته وی در سال گذشته به دلیل سرمازدگی و مرغوب نبودن بذر، خساراتی به این محصول وارد شد و با وجود وعده‌هایی که داده شد جبران خسارت پرداخت نشد.

رضایی بیان کرد: پنبه محصول خوب و درآمدزایی است اما به دلیل نبود ثبات قیمت هر سال به یک قیمت خریداری می‌شود و امسال ۲۶ هزار تومان به فروش رفته است.

این پنبه‌کار خراسان جنوبی عنوان کرد: قیمت اصلی پنبه باید نزدیک ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان باشد، همچنین کارخانه‌های نساجی هزینه‌ای که برای واردات الیاف می‌دهند بسیار بالاتر از این قیمت است.

وی درخواست نظارت بر کود و سموم را داشت چرا که معتقد است: به هر شرکتی مجوز داده‌اند و کیفیت لازم وجود ندارد.

اختلاط در بذر پنبه

«حسین شهابی»، از پنبه‌کاران شهرستان بشرویه نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در سال جاری از ۲۰ هکتار سطح زیر کشت خود ۱۰۰ تن برداشت کرده است، اظهار داشت: حدود شش سال است که بذر مرغوب پیدا نمی‌شود و اختلاط دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال جاری بذر از رقم خرداد خریداری کردیم اما در میان آنها رقم‌های ارمغان و ورامین نیز پیدا ‌شد.

به گفتۀ وی مشکل اینجا است که توزیع و تهیه این ارقام را به بخش خصوصی داده‌اند و بر کیفیت آن گویا نظارتی وجود ندارد.

لازمه برداشت مکانیزه پنبه

شهابی با اشاره به کمبود کارگر و افزایش دستمزد آنها گفت: برداشت مکانیزه پنبه بسیار ضروری است و دستگاه‌هایی وجود دارد که برای استفاده از آنها لازم است که شرایطی مهیا شود.

این پنبه‌کار بشرویه ای افزود: برای استفاده از دستگاه‌های مکانیزه کنونی لازم است که در ابتدا برگ‌های پنبه با یک نوع کود هورمونی ریخته شود اما اکنون این کود کیفیت ندارد و به درستی این کار را انجام نمی‌دهد.

به گفتۀ وی با کمباین برداشت پنبه در ۴ روز تمام می‌شود و این در حالی است که اکنون چندین ماه درگیر برداشت هستیم و خسارت‌هایی وارد می‌شود و درخواست کمباین کرده‌ایم که هنوز اجرایی نشده است.

وی در زمینه قیمت‌ها هم گفت: ابتدای سال ۲۶ هزار تومان خریداری شد اما اکنون به ۳۰ هزارتومان هم رسیده است که می‌توان گفت قیمت بهتری است.

شهابی تأکید کرد: اگر کشاورزان برنامه‌ریزی درستی برای مزرعه، مصرف آب و موارد دیگر خود داشته باشند و مدیریت مزارع خود را به عهده بگیرند هزینه‌ها با قیمت کنونی برابری می‌کند و مشکلی نیست.

کشاورزی در معرض سقوط است

«محمد تورانی»، نیز از پنبه‌کاران شهرستان بشرویه عنوان کرد: به دلیل مصرف آب و تغییر الگوی کشت، سطح زیر کشت پنبه خود را به ۱۰ هکتار کاهش داده است و میانگین در هر هکتار چهار و نیم تن برداشت دارد.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خرید پنبه با نهاده‌ها برابری داشت، گفت: مشکل اصلی وجود کود و سموم بدون کیفیت در بازار است.

به گفتۀ وی کود باکیفیتی مانند آمینو فسفات در بازار نیست و کودها به طور کلی بسیار گران و بی کیفیت هستند.

تورانی خاطرنشان کرد: وزیر قول فروش کود به کشاورز و پرداخت هزینه آن بعد از برداشت را داده بود ولی عملیاتی نشد.

این پنبه‌کار خراسان جنوبی اظهار داشت: کشاورزی در معرض سقوط است و اگر این روند ادامه‌دار باشد دیگر نسلی وجود ندارد که در این بخش کار کند.

وی ادامه داد: اگر از کشاورزان حمایت واقعی انجام می‌شد جوانان هم تمایلی به این سمت داشتند، چرا که اکنون مهاجرت جوانان استان برای یافتن شغل به شهرهای دیگر زیاد شده است.

استفاده نادرست از کود و سموم

«سیدمجتبی حسینی»، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌‎وگو با خبرنگار فارس گفت: رتبه ششم کشور را در زمینه تولید پنبه داریم و اکنون سطح زیر کشت خراسان جنوبی ۶ هزار و ۸۳۵ هکتار است که تا کنون ۴ هزار و ۵۵۴ هکتار برداشت شده است.

وی در زمینه گلایه کشاورزان از کود و سموم بی‌کیفیت اظهار داشت: نظارت بر توزیع آنها در خراسان جنوبی حتی قوی‌تر از استان‌های دیگر وجود دارد و فقط نیاز است که کشاورزان حتما از فروشنده‌های معتبر خریداری کنند.

به گفتۀ وی همواره از کودها و سموم نمونه‌گیری می‌شود تا مشکلی وجود نداشته باشد و اگر کشاورزان از مبادی قانونی و کود و سموم لیبل‌دار خریداری کنند مشکلی نخواهند داشت.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: یک مشکل فنی که در این زمینه وجود دارد و کشاورزان به آن توجه نمی‌کنند استفاده درست با توجه به شرایط و شیوه استفاده از کودها و سموم است.

حسینی تأکید کرد: در اکثر مواقع عدم اثر بخشی کودها و سموم به دلیل استفاده نادرست است یا از فروشگاه‌های مجوزدار خریداری نمی‌شود.

وی درباره ارقام مختلط هم عنوان کرد: رقم خرداد در انحصار خراسان جنوبی است که نظارت بر آن بسیار زیاد است اما کشاورزان به دلیل ارزان بودن بذوری که در فروشگاه‌های غیرمجاز وجود دارد با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.

تکمیل چرخه تولید و فرآوری پنبه در خراسان جنوبی

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره طرح کشاورزی قراردادی که وزیر پیگیر آن است هم گفت: در سال اول به صورت پایلوت فقط برای کود و بیمه محصول گندم در ۱۷ استان اجرایی شد که البته خراسان جنوبی جزو این استان‎‌ها نبود.

حسینی در زمینه برداشت مکانیزه پنبه در استان نیز اظهار داشت: ۱۰ دستگاه کمباین برای برداشت پنبه در خراسان جنوبی وجود دارد و مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به نوسانات قیمت خرید پنبه عنوان کرد: خرید آن به صورت توافقی انجام می‌شود و با توجه به نوسانات عرضه و تقاضا، میزان تولید و تورم تغییر پیدا می‌کند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه چرخه تولید و فرآوری پنبه در استان به نوعی تکمیل است، گفت: اکنون تولید بذر خرداد در اختیار استان است، همچنین طرح لینترگیری پنبه در ستاد خاوران به تصویب رسیده است و کارخانه آن در حال اجرایی شدن است.

به گفتۀ وی همچنین مزارع تکثیر بذر در خراسان جنوبی وجود دارد و چندین کارخانه پنبه پاک‌کنی در استان وجود دارد و یک کارخانه ریسندگی نیز در استان فعال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *