نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک گفت: در ۵ سال گذشته، به دلیل نوسانات ارزی میزان سرمایه گذاری در صنعت نساجی نزدیک به صفر بوده و امسال نیز تاکنون سرمایه گذاری در این صنعت انجام نشده است.

به گزارش بازار، مهدی مذنبی گفت: نوسانات ارزی در چند سال اخیر مانع از ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه برای راه اندازی خطوط تولید جدید و نوسازی و بازسازی این صنعت شده است.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با بیان اینکه نوسازی و بازسازی ماشین آلات در صنعت نساجی مهمترین بخش برای سرمایه گذاری در این صنعت است، افزود: فرسودگی ماشین آلات، صنعت نساجی را به یک صنعت دست دوم تبدیل کرده و به دلیل شرایط ارزی تولیدکنندگان ناچارند ماشین آلات دست دوم را وارد کنند و همین فرصت رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی سلب کرده است.

مذنبی با تاکید بر ضرورت نوسازی ماشین آلات به عنوان شرط اصلی برای رقابت پذیری در صنعت نساجی ادامه داد: عرضه ماشین آلات نو در صنعت نساجی هر ۴ سال یک بار در قالب “نمایشگاه بین المللی ایتما” انجام می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از کشورها این صنعت در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ سال نوسازی می‌شود؛ در این میان یک یا دوبار هم این صنعت بازسازی می‌شود، اما در ایران سال هاست که این صنعت نوسازی و حتی بازسازی هم نشده است به همین دلیل، ایران به بازار ماشین آلات دست دوم تبدیل شده است و توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارد.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک افزود: کاهش مصرف انرژی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی، دو ویژگی مهم ماشین آلات نو در یک دهه اخیر بوده که صنعت نساجی ایران از آن بی بهره بوده و به همین دلیل با افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت رقابت پذیری در این صنعت مواجه بوده ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *