گرگان- مجری طرح پنبه کشور گفت: یکی از مشکلات پنبه کشور برداشت دستی است و در این رابطه نیاز جدی داریم تجهیزات مکانیزه وارد کشور شود.

 

 

 

ابراهیم هزار جریبی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص گلایه صنعتگران از کیفیت پایین پنبه کشور، اظهار کرد: مشکل اصلی ما برداشت سنتی است و در افزایش کیفیت برداشت هم مهم‌ترین مسئله توسعه تجهیزات مکانیزه است.

مجری طرح پنبه کشور با بیان اینکه استفاده از کمباین که فقط پنبه را برداشت کند بسیار مهم است، افزود: جمع‌آوری در کیسه‌های پلاستیکی و برداشت دستی توسط کارگران که علاوه بر غوزه پنبه گاهی سنگ و چوب را در کیسه‌ها می‌ریزند مشکلاتی برای کارخانه داران ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سال‌ها حوزه برداشت مکانیزه صفر بوده ولی از چند سال گذشته تلاش کردیم ۱۰ دستگاه کمباین وارد شود که به دلیل تحریم نشد اما از سال پیش در تلاشیم به روش دیگر وارد کنیم زیرا بخش خصوصی آماده خرید است.

هزارجریبی تصریح کرد: دو کمباین هم بخش خصوصی وارد کرده که در دشت مغان و فارس در حال استفاده است و سال آینده به گلستان هم می‌آید.

وی توضیح داد: سه کمباین هم دولت داشت که استفاده نمی‌شد ولی با همکاری تعاونی پنبه‌کاران کشور دوباره راه افتاد و اکنون در گلستان، دشت مغان و فارس در حال استفاده است.

مجری طرح پنبه کشور افزود: یک شرکت خصوصی هم ۹ دستگاه کمباین کششی که توسط تراکتور کشیده می شود تولید کرده است؛ این کمباین‌های قدیمی را هم راه‌اندازی کردیم و در خراسان در حال استفاده است که سال آینده به گلستان هم وارد خواهد شد.

واردات بذر داریم اما وابستگی نیست

وی درباره وابستگی پنبه کشور به بذر خارجی هم گفت: واردات بذر پنبه از کشورهای خارجی ممنوع بوده و ما از فنّاوری‌های دنیا محروم بودیم ولی این کار را آزاد کردیم و بذرهایی از ترکیه و یونان وارد کشور کردیم ولی وابستگی وجود ندارد.

هزارجریبی اظهار کرد: در برخی مناطق بذر داخلی و برخی دیگر بذر ایرانی پاسخ مناسب داده ولی عملاً کشاورزان حق انتخاب دارند و می‌توانند از دانش روز استفاده کنند و در حال حاضر هم کشاورزهای نمونه بسیاری وجود دارند که از بذر داخلی استفاده کرده‌اند.

وی بیان کرد: استان گلستان هم بذر از ترکیه وارد کرده و کیفیت بالایی دارد که البته زودرس هم است با این حال برخی هم رقم بومی گلستان یا همان رقم دژ قدیم را می‌پسندند.

مجری طرح پنبه کشور خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات پنبه کشور هم که در گرگان مستقر است بذرهای مختلف پنبه را برای مناطق مختلف کشور معرفی کرده است و هرساله بذرهای زیادی تولید می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *