اگر قصد دوخت لباس و مانتوهای بهاری و خنک را دارید، پارچه‌های ژاکارد انتخابی شایسته هستند. چرا که برخی از انواع این نوع پارچه برای دوخت مانتو و لباس های بهاری بسیار عالی می‌باشد.

همچنین ایستایی عالی و زیبای این نوع پارچه، حالتی چشم نواز را به استایل شما می دهد. پارچه نخی نیز که از خنک ترین منسوجات به شمار می آید، بهترین گزینه برای بهار و به خصوص تابستان است.

طرح و رنگ های متنوع تابستانی پارچه نخی، امکان دوخت انواع مانتو و پیراهن‌های تابستانی شاد و جذاب را به شما می دهد. در ادامه با خصوصیات و ویژگی‌های این دو نوع پارچه آشنا می‌شویم.

انواع پارچه نخی و ژاکارد

• انواع ژاکارد عبارتند از: ژاکارد تافته، ارگانزا، ویسکوز، سیملی، کتان، ایتالیایی، ایرانی، شاین، ابریشم و نخ.

• پارچه‌های نخی نیز بر اساس طرح و نقش نگارهای جذابی که در سطح آن‌ها وجود دارد به موارد زیر تقسیم بندی می‌شوند: پارچه نخی زنجیری و برند، گل درشت، گل ریز، طرح دار، حاشیه دار، راه راه، خال دار، ساده و هندسی و سنتی.

بر اساس سلیقه خود و کاربردی که مدنظر دارید می‌توانید بهترین طرح آن را انتخاب کنید.

پارچه‌های ژاکارد؛ طرح و نقش های جذاب در بافت

یکی از بهترین ویژگی‌های این نوع پارچه، وجود نقش و نگارهای ایجاد شده روی سطح آن می‌باشد. اگر گمان کردید که این نقش و نگارهای جذاب، چاپی هستند، باید بگویم که اشتباه کردید. چرا که ژاکارد به نحوی بافته می‌شود که دارای نقش و نگار در بافت خود است.

اگر به دنبال پارچه‌های نیمه براق تا براق مجلسی هستید، انواع پارچه ژاکارد تافته گزینه شایسته ای می‌باشند. این نوع پارچه از ترکیبی از الیاف طبیعی و شیمیایی به وجود می‌آید.

ژاکارد تافته فاقد حالت ریزش دار و لخت است. در واقع باید به حالت ایستایی با کپ کتی و آهار دار اشاره کنیم. اگر قصد دوخت یک پیراهن یا مانتو را با این پارچه دارید، آستر کشی را فراموش نکنید. زیرا این پارچه به دلیل بافت ویژه خود در قسمت پشتی، کمی زبر می‌باشد.

زمینه براق و حالت توری

پارچه ژاکارد ارگانزا دارای زمینه نیمه براق بوده و حالتی تور مانند دارد. طرح های این نوع پارچه مسطح، نیمه برجسته، برجسته، پفکی و ترکیبی از این بافت ها می‌باشند. ویژگی‌های پارچه ژاکارد ارگانزا عبارتند از: ایستایی آهار دار، حالت نازک و بدن نما، براق، تنفس پذیری بالا و خنک و مناسب تابستان.

ظاهر پنبه ای، براق یا مات

پارچه ژاکارد ویسکوز با الیاف ویسکوز به وجود آمده اند. ایستایی کتی و آهار دار از جمله ویژگی‌های این نوع پارچه است. این نوع پارچه به دلیل برخورداری از ویسکوز، مستعد چروک پذیری می‌باشد. همچنین این نوع پارچه‌ها دارای ظاهر پنبه ای، براق یا مات هستند.

پارچه ژاکارد کتان یکی از بهترین پارچه‌ها برای لباس های بهاره و تابستانی است. انواع طرح های آن عبارتند از: راه راه ، جناقی، شطرنجی و گلدار.

طرح های پفکی و جذاب

پارچه ژاکارد تافته با طرح های براق و پفکی، دارای نمای بسیار جذابی است. دوخت انواع مانتو و کت و دامن‌های مجلسی با این نوع پارچه، فوق العاده می‌شود.

بررسی چروک پذیری

جالب است بدانید پارچه ژاکارد تافته، دارای چروک پذیری بسیار پایینی است. برخی انواع آن که اصلا مستعد چروک شدن نیستند. به همین دلیل نیازی به اتو کشی پس از شست و شو پیدا نمی‌کنند. اما در صورتی که قصد اتو کشی آن را داشتید، یک اتو ساده، پیشنهاد می‌شود.

نحوه شست و شو

بهترین راه برای شست و شوی لباس های ژاکارد، شست و شوی این نوع پارچه با دست است. زیرا با روش شست و شوی دستی، بافت و الیاف پارچه دچار آسیب نمی‌شوند. همچنین درجه آب نیز بهتر است ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. همچنین توجه داشته باشید که از شوینده‌های قوی نیز استفاده نکنید.

نحوه اتو کشی

پیشنهاد می‌شود، پارچه‌های ژاکارد را از قسمت پشتی اتو بزنید. استفاده از لایه محافط پنبه ای نیز در هنگام اتو کشی، پیشنهاد می‌شود. اتوی بخار یا اتو پرس، برای اتو کشی انواع ارگانزا کاربردی است.

پارچه نخی و ویژگی‌های آن

خصوصیات انواع پارچه نخی عبارتند از: عبور راحت هوا از بین تار و پودهای آن، خنک بودن، لطافت، گوله نشدن و ضد حساسیت بودن. از این رو این نوع پارچه‌ها، یکی از خنک ترین و بهترین انتخاب ها برای هوای گرم هستند.

الیاف به کار رفته شده در تولید پارچه‌های نخی عبارتند از: الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و مخلوط. این نوع پارچه‌ها فاقد حالت کشسانی هستند. از مزایای پارچه نخی باید به سازگاری بالای آن با پوست افراد اشاره کنیم. این ویژگی باعث شده که پارچه نخی یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها باشد.

نحوه اتو کشی پارچه‌های نخی

یکی از بارزترین ویژگی‌های پارچه‌های نخی، چروک پذیری آن‌ها است. از جمله بهترین روش ها برای اتو کشی موثر این نوع پارچه نخی، مرطوب کردن پارچه قبل از اتو کشی آن است.
در حدود 5 الی 10 دقیقه پیش از اتو کشی پارچه‌های نخی، پارچه را به وسیله آب پاش خیس کنید تا اتو کشی راحت تر صورت گیرد. درجه اتو را نیز در دمای پایین بگذارید.

نحوه شست و شوی پارچه نخی

لباس های نخی را با دمای 30 درجه سانتی گراد بشویید. همچنین توجه داشته باشید که از آب سرد برای شست و شوی لباس های نخی استفاده کنید. همچنین در هنگام شست و شوی لباس های نخی از استفاده از پودرهای سفید کننده، آنزیم دار و وایتکس نیز خودداری کنید.

سخن آخر

پارچه نخی و ژاکارد از بهترین انتخاب ها برای دوخت لباس های بهاری و تابستانه هستند. این پارچه‌ها به دلیل مزایای فوق العاده خود، می‌توانند لباس های کاربردی و چشم نوازی را برای شما خلق کنند.

اگر قصد دوخت لباس یا مانتوی مجلسی را دارید، انواع پارچه ژاکارد به کمک شما می آیند. این نوع پارچه‌ها با ایستایی عالی و نقش و نگارهایی که در بافت خود دارند، لباس های زیبایی را به وجود می آورند. پارچه‌های نخی نیز از خنک ترین گزینه‌ها برای لباس های بهاری و تابستانی هستند. پارچه نگار امکان خرید اینترنتی پارچه های متنوع و با کیفیتی را برای شما فراهم میکند.

طرح و نقش و نگارهای گسترده پارچه نخی، امکان دوخت هر لباسی که بخواهید را به شما می دهد. در این گفتار، ویژگی‌های این دو نوع پارچه، نکات اتو کشی و شست و شو و همچنین انواع آن‌ها را ذکر کردیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *