قادری فر گفت: کشت قراردادی از امروز در ۹ استان به صورت پایلوت در ۳ محصول گندم، کلزا و پنبه به اجرا درآمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قادری فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اجرای طرح کشت قراردادی تصریح کرد: یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی است یعنی با انعقاد قرارداد از پیش تعیین شده به صورت هدفمند به تولید محصولات کشاورزی پرداخته شود.

او ادامه داد: اولین گام در این طرح با رویکرد کشت قراردادی گندم برداشته می شود و سپس کلزا ،دانه های روغنی و پنبه هم با این روش کاشته خواهد شد.

قادری فر بیان کرد: مهمترین دغدغه کشاورزان بحث واسطه گری و دلالان است. با اجرای طرح کشت قراردادی ،ریسک تولید محصولات کاهش می یابد و کشاورز با قرارداد از پیش تعیین شده بدون دغدغه محصول را تولید می کند.

او ادامه داد: با این روش فاصله میان عرضه محصول و تقاضا کاهش پیدا می کند و دلالان از بازار حذف خواهند شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: کشت قراردادی از امروز در ۹ استان به صورت پایلوت در ۳ محصول گندم کلزا و پنبه به اجرا درآمده است که این طرح با همکاری بخش خصوصی ، تشکل ها و اتحادیه ها انجام می شود.

او گفت: در کشور محصول خوب با کیفیت تولید می شود اما نه تولید کننده از فروش حود راضی است و نه مصرف کننده از قیمت محصول که این مشکل به دلیل نبود حلقه های واسط تکمیلی در زنجیره تولید و توزیع محصول به وجود آمده است.

قادری فر تصریح کرد: در این طرح اگر کشاورزی می خواهد گندم بکارد، طی قراردادی هر میزان نهاده مورد نیاز به صورت اعتباری و بدون دریافت وجه در اختیار وی قرار می گیرد و در فصل برداشت از پولی که به او پرداخت می شود کسر خواهد شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: در کشت قراردادی مشخص می شود زمان فروش کِی است و در طول مدت کشت هم نهاده و ابزارآلات در اختیار کشاورز قرار می گیرد همچنین میزان حق بیمه محصولات کشاورزی را به ۱۰ درصد کاهش داده ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *