دومین جلسه ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در دومین جلسه ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال که به شکل ویدئو کنفرانس با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها برگزار شد، گفت: منابع طبیعی مصمم است با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد با مشارکت مردم نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام نماید.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پایین بودن سرانه فضای سبز و قرار گرفتن ایران در زمره کشورهای با پوشش کم جنگل ما را مکلف کرده در یک بازه زمانی چهار ساله نسبت به تولید و کاشت یک میلیارد نهال اقدام نمائیم اما در این مسیرهیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و در تولید بذر و نهال قطعاً موضوع کیفیت برای سازمان مهم و قابل توجه است.
نوبخت همچنین گفت: توسعه فضای کشور و توجه بیشتر به منابع طبیعی و محیط زیست موضوع تازه ای نیست و مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال تاکید داشته اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه ریزی و انجام مطالعات و بکار گیری از ظرفیت‌های موجود بویژه ظرفیت‌های مردمی برای دستیابی به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.

هدف گذاری چهار ساله برای کاشت یک میلیارد نهال
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور همچنین یاد آور شد: دنیا امروز توجه ویژه ای به موضوع جنگل کاری داشته و کشورهایی نظیر: چین کاشت ۷۰ میلیارد نهال، عربستان ۱۰ میلیارد، ترکیه و پاکستان بترتیب ۴.۵ و ۱۰ میلیارد نهال را در بازه‌های زمانی مختلف برای کاشت هدف گذاری کرده اند و در این میان کشورمان مستثنی از این موضوع نیست و ایران نیز به مدت چهارسال تولید و کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار قرار داده است.
نوبخت گفت: توجه به منابع طبیعی و تولید و کاشت یک میلیارد نهال در یک مقیاس بزرگ برای کشور ما بسیار پر اهمیت است و در همین راستا با ریاست دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در وزارت خانه تشکیل شد و مقرر شد هر هفته مباحث کارشناسی طرح با حضور وزیر مطرح شود.

ضرورت اطلاع رسانی شفاف به افکار عمومی
نوبخت در ادامه موضوع انتشار و ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و یاد آور شد: هر اطلاعات و آماری که ارائه می‌شود قطعاً باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.
نوبخت همچنین گفت: با دستور دکتر ساداتی نژاد وزیرجهاد کشاورزی بزودی سامانه‌ای در این وزارت و سازمان منابع طبیعی راه اندازی خواهد شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.

توجه به جنبه‌های مردمی کاشت نهال
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد نهال باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطر نشان کرد: باید زمینه‌ای مشارکت به گونه‌ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاه‌هایی همچون معادن، شهرک‌های صنعتی و دستگاه‌هایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال کاری ورود کنند و مشارکت داشته بتشند.
او گفت: برخی استان‌ها تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و خیرین استان برقرار کردند و سایر استان‌ها هم باید این رایزینی را داشته و مشارکت سایر بخش‌ها را داشته باشند.
نوبخت گفت: عمر خدمتی ما بسیار کوتاه است و ما نسبت به مردم، به مسئولین و افکار عمومی تعهد داریم و اینگونه نباشد که روزی فرا رسد که از خود بپرسیم که می‌توانستیم فعالیت‌های بیشتری را برای حفظ و توسعه سرسبزی کشور انجام دهیم اما انجام نداده ایم.

**ضرورت توجه به نقش کمیته‌های فنی در اجرای طرح‌ها
وی در بخش دیگری از سحنان خود به نقش کمیته‌های فنی به عنوان بالاترین مرجع تصویب و تصمیم گیری در خصوص طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها اشاره کرد و یاد آورشد: هر گونه اقدامات فنی در عرصه‌های منابع طبیعی چه به لحاظ کمی و چه کیفی باید با تأیید و نظارت کمیته‌های فنی انجام شود.
مسئول اول منابع طبیعی کشور از دفتر روابط عمومی و دفتر ترویج و مشارکت مردمی خواست در کنار اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، کار مستند سازی طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داده و از مشارکت کنشگران و فعالان منابع طبیعی و محیط زیست در نظارت بر اقدامات انجام شده و در حال انجام را در دستور کار خود قرار دهند.

**تشکیل شورای اطلاع رسانی در ستاد و استان‌ها
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که شامگاه امروز – شنبه- بیست و چهارم دی ماه از طریق ویدئو کنفرانس در شورای معاونین با مدیران کل منابع طبیعی استان‌های کشور سخن می‌گفت، از زحمات و تلاش‌های همکاران منابع طبیعی در استان‌ها قدردانی کرد از مدیران خواست به موازات ستاد سازمان منابع طبیعی در استان‌ها نیز ستاد تشکیل داده و گزارشات و اقدامات استانی را بصورت هفتگی به دبیر خانه ستاد ارسال نمایند.
نوبخت در ادامه همچنین خواستار تشکیل شورای اطلاع رسانی با حضور نمایندگانی از اصحاب رسانه در ستاد و استان‌ها شد تا اقدامات کاشت یک میلیارد نهال علاوه بر مستند سازی به افکار عمومی در قالب سامانه شفاف سازی و اطلاع رسانی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *