حمید سلامتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تعهد تولید نهال باقی مانده در قالب طرح مزبور در استان تا پایان نیمه نخست سال انجام و سپس آماده عملیات غرس در عرصه‌های منایع طبیعی خواهد شد.

به گفته وی امسال برای اجرای این طرح در گلستان از ظرفیت چهار نهالستان دولتی و ۶۰ نهالستان بخش خصوصی استفاده می‌شود.

وی یادِآور شد: تولید این نهال‌ها شامل گونه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز، زراعت چوب و مرتعی است که از این تعداد ۶ میلیون اصله در چهار نهالستان دولتی شامل ” قرق گرگان، تاویر علی آبادکتول، سوسرای آزادشهر و قپان کلاله” و بقیه با استفاده از ظرفیت نهالستان‌های بخش خصوصی موجود در استان تولید می‌شود.

سلامتی ادامه داد: «بلوط، داغداغان، افرا، انجیلی و زبان گنجشک» به عنوان گونه‌های جنگلی و «سنجد تلخ، سرو نقره ای، سرو خمره‌ای و سرو شیراز» به عنوان گونه‌های فضای سبز و «اُکالیپتوس و صنوبر» به عنوان گونه‌های زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

وی معتقد است: اجرای این طرح توسط دولت سیزدهم فرصت مغتنمی برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی است که استان گلستان می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را انجام دهد.

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان و برنامه چهارساله برخوردار است و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت .

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است. این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره‌زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *