علیرضا صابری روز دوشنبه با حضور در دفتر خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان اظهار کرد: معرفی این تعداد رقم ثمره عملیاتی شدن ۳۶۰ طرح تحقیقاتی محققان در ذیل برنامه‌های هفت گانه راهبردی سازمان در قالب ۲۲ طرح کلان، با توجه به الگوی کشت است.

وی یادآور شد: محققان مرکز با انجام پایش‌ به موقع، تهیه مدل‌های پیش آگاهی، معرفی آفت‌کش‌های کم خطر و مبتنی بر عصاره‌های گیاهی و فعالیت گسترده آموزشی، در مصرف بهینه آفت‌کش‌ها و کاهش مصرف سموم شیمیایی اثر بخشی دارند.

صابری ادامه داد: محققان این مرکز تلاش می‌کنند با توسعه روش‌های بیولوژیک مبتنی بر حشرات شکارگر و پارازیت و قارچ‌های آنتاگونیست، شیوه‌های جایگزین مصرف سموم شیمیایی را برای تولید محصولات سالم معرفی کنند که تولید ارقام مقاوم یکی دیگر از برنامه‌های محققان مرکز در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی است که تاکنون ده‌ها رقم در این زمینه معرفی شد.

به گفته وی از ابتدای فعالیت مرکز تاکنون محققان در معرفی بیش از ۸۰ رقم زراعی و باغی در کشور مشارکت داشتند که هدف اصلی در برنامه‌های تحقیقاتی، رسیدن به امنیت غذایی، اقتدار ملی و کاهش وابستگی است. ثمره تلاش محققان این مرکز افزایش و پایداری تولید بود که نمونه آن عملکرد گندم بعد از انقلاب بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: ارقام معرفی شده بعد از انقلاب از سوی محققان مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از جمله ۱۹ رقم گندم، ۱۲ رقم جو، هشت رقم سویا، ۶ رقم کلزا، چهار رقم باقلا، ۶ رقم نخود، ۲ رقم سورگوم علوفه‌ای، سه رقم ارزن و ۲ رقم ماش است.

به گفته وی برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های این مرکز ۳۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی مصوب شده که تاکنون ۱۴۶ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

صابری ادامه داد: از برنامه‌های پیش روی مرکز، سرمایه‌ گذاری در حوزه بنیان کردن کشاورزی و کمک گرفتن از نخبگان استانی و بخش خصوصی برای افزایش کمی و کیفی محصولات است که در گلستان ایجاد دهکده فناوری و جوان سازی کشاورزان با حمایت بیشتر از فعالیت هنرستان‌های دخترانه و پسرانه توسط معاونت آموزشی، سرعت داده شده تا زمینه اشتغال نسل جوان فراهم شود.

فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای ۶ ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که سالانه تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در حوزه‌های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری از سوی ۶۰ محقق تهیه می‌شود.

در استان گلستان که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی استوار است، سالانه حدود پنج میلیون تُن انواع محصول در شرایط عادی و به دور از خشکسالی تولید می‌شود که شامل تولیدات زراعی،دامی، باغی،جنگل و مرتع و صید و ماهیان پرورشی است.

بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *