ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد مزارع شهرستان بردسکن تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته‌اند.

مهدی مسروری در حاشیه برگزاری چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه در این روز از طرح‌های مختلف کشاورزی بازدید و با ارقام مختلف کشت آشنا شدند.

وی تأکید کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی منطقه باید به سمت کشت گیاهان کم آب طلب با ارقام مناسب پربازده برویم، در همین راستا کاشت گیاهان کم آب طلب و مؤثر در کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

مسروری با بیان اینکه در راستای ترویج الگوی کشت محصولات کم آب طلبی مانند زیره سیاه، زیره سبز، عناب و ارقام مختلف پسته در شهرستان کشت شده است، عنوان کرد: برای اینکه از محصولات کم آب طلب و مقاوم به شوری و خشکی استفاده شود و محصول مناسبی داشته باشند به مقایسه ارقام مختلفی در گندم، جو، کلزا و پنبه پرداخته‌ایم.

وی گفت: تاکنون در راستای الگوی کشت ارقام گندم پیشگام، رقم نارین، رقم برزگر، رقم چمران ۳، کلزا هایولا ۵۰ و چغندرقند پائیزه در شهرستان بردسکن کشت شده‌اند که نتایج خوبی نیز به دست آمده است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن سطح زیر کشت گندم شهرستان را ۲۱۵۰ هکتار، جو ۴۵۰۰ هکتار، کلزا ۲۳۱ هکتار و چغندرقند پائیزه را ۱۳ هکتار اعلام نمود و افزود: در راستای الگوی کشت ۵ محصول استراتژیک شامل گندم، جو، کلزا، چغندرقند پائیزه و پنبه را برای شهرستان بردسکن مشخص نموده‌اند که با توجه به خاموشی چاه‌ها، خشک‌سالی و کم‌آبی، کشت این محصولات در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه هرچند پنبه گیاه پر آب طلبی است اما با اقداماتی که بر روی سیستم‌های آبیاری انجام شده مصرف آب به ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: بردسکن قطب تولید بذر پنبه شمال شرق کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: چتر حمایتی دولت بر روی این ۵ محصول قرار دارد تا کود مناسب یارانه‌ای در اختیارشان قرار گیرد.

وی از اجرای کشت قراردادی گندم در سطح ۸۳۸ هکتار از اراضی شهرستان بردسکن خبر داد و خاطرنشان کرد: کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان تأمین شده است.

مسروری بیان کرد: برای اجرای طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی، بذرهای مختلف محصولات از جمله پنبه، گندم، جو، کلزا و همچنین کودهای مورد نیاز به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال بالغ‌بر ۶۰ تا ۷۰ درصد مزارع شهرستان بردسکن تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته‌اند، افزود: امید داریم زنجیره‌های تولید در همه محصولات حتی تولیدات دامی شکل بگیرد تا محصولات خریداری و سپس با قیمت مناسبی در اختیار جامعه قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن خرده مالکی را یکی از معضلات پیش روی بخش کشاورزی این منطقه دانست و گفت: اگر کشت محصولات به صورت یکجا کشتی انجام شود نه تنها می‌توان آفات را کنترل نمود بلکه سیستم‌های آبیاری تحت فشار قابل اجرا است.

وی اظهار کرد: متأسفانه در بخش زراعی و باغی شهرستان با خرده مالکی بسیار شدید مواجه هستیم، به طوری که بالغ‌بر ۸۰ درصد کشاورزی شهرستان بردسکن خرده مالکی است.

مسروری خاطرنشان کرد: شاید نتوان معضل خرده مالکی را رفع نمود اما با فرهنگ‌سازی بین کشاورزان، ایجاد تشکل‌ها، یکجا کاشتی و… می‌توان این معضل را رفع کرد.

وی کل سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی شهرستان را ۲۸۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پسته با ۱۴ هزار هکتار، انگور ۱۰۰۰ هکتار، زعفران ۹۰۰ هکتار، انجیر ۲۰۰ هکتار و انار با ۱۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت از جمله محصولات عمده باغی شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در ادامه به کشاورزان توصیه نمود؛ تشکل‌های بخش کشاورزی را در همه حوزه‌های باغی، زراعی، دامی، طیور و حتی دام سبک و سنگین و… فعال کنند.

وی افزود: قطعاً با تشکیل زنجیره‌های ارزش و تولید، بهره‌وری و افزایش تولید بهتر خواهد شد. اگر تولید رشد داشته باشد شعار مهار تورم نیز به نتیجه می‌رسد.

بیش از ۲۸۵۰۰ هزار هکتار از اراضی بردسکن زیر کشت محصولات زراعی و باغی و تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان ۱۲ هزار نفر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *