ساری- تنفس جنگل و کمبود مواد اولیه، صنایع سلولزی و چوبی مازندران را در تنگنای ماندن و یا تعطیلی و رکود قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران در حالی قطب تولید صنایع کاغذ و سلولزی در کشور محسوب می‌شود اما تولیدکنندگان همواره با کمبود مواد اولیه و چوب روبرو هستند، قسمت عمده تولید کاغذ کشور و ۷۰ درصد صنایع سلولزی ایران در مازندران تولید می‌شود و با این حال فعالان این صنایع برای تأمین مواد اولیه و نیازمندی‌ها با چالش‌هایی زیادی روبرو هستند.

موانع فراروی تأمین چوب از خارج، تعطیلی و تنفس جنگل‌ها و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مشکلات صنایع سلولزی و کاغذسازی مازندران را برای تأمین مواد اولیه دوچندان کرده است، هرچند طی دو سال گذشته طرح زراعت چوب برای تأمین مواد اولیه روی میز قرار گرفت، اما هنوز نتوانسته است نوشدارویی برای صنعت سلولزی در استان باشد.

طرح زراعت چوب از دو سال گذشته از گلوگاه تا رامسر کلید خورد و قرار بود دو هزار هکتار از عرصه‌های استان شامل حاشیه جاده‌ها، آببندان ها، آرامستان ها، ورودی شهرها و روستاها و مزارع اشخاص اجرا شود تا بخشی از نیاز صنایع را اجرایی کند.

چوب و کاغذ برای رقابت در بازارهای خارجی نیازمند حمایت است
چوب و کاغذ مازندران از جمله صنایع چوب بر در شمال کشور است که برای توسعه تولیدات و حضور در بازارهای بین المللی و خارجی نیازمند تأمین مواد اولیه و چوب است. امید نیک نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وابستگی ۶۵ درصدی کاغذ چاپ و تحریر به خارج از کشور اظهار داشت: برای رقابت در بازارهای خارجی و بین المللی نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم.

وی خواستار حذف عوارض و مالیات از واردات چوب خارجی برای تولید کاغذ چاپ و تحریر شد و گفت: دولت با حمایت از صنایع کاغذ سازی می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

وی به برنامه‌های توسعه در صنایع چوب و کاغذ استان اشاره و اضافه کرد: برای سال آینده باید تولید کاغذ چاپ و تحریر را به ۶۰ هزار تن برسانیم و این میزان در دو سال آینده به ۸۰ هزار تن خواهد رسید.

صنایع سلولزی مازندران؛ بودن یا نبودن| مسئله چوب است

نیک نژاد با عنوان اینکه نیازمند سرمایه زیادی برای خرید و تأمین مواد اولیه هستیم، اظهار داشت: برای تأمین کاغذ دستگاه‌ها آمادگی داریم و مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران افزایش هزینه‌های آب و برق و انرژی را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: هزینه انرژی این مجموعه از ۱۴ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسید که رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

پیگیری صدور مجوز برای حمل چوب‌های شکسته و افتاده و انتقال به کارخانه‌های صنعت سلولزی و چوب و کاغذ همواره طی سال‌های قبل مطرح بوده است، علاوه بر چوب و کاغذ، بخش عمده‌ای تولیدات ام دی اف کشور در مازندران تولید می شود و در حال حاضر شمار زیادی در این کارخانه‌ها اشتغال دارند، کارخانه آرین شیمی ۳۰۰ هزار مترمکعب ام دی اف خام تولید می‌کند.

پیگیری صدور مجوز برای حمل چوب‌های شکسته و افتاده و انتقال به کارخانه‌های صنعت سلولزی و چوب و کاغذ همواره طی سال‌های قبل مطرح بوده است، علاوه بر چوب و کاغذ، بخش عمده‌ تولیدات ام دی اف کشور در مازندران انجام می‌شود

حسن خیریان پور معاون امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه ۶۵ درصد صنایع سلولزی کشور در استان مستقر هستند، افزود: برای تأمین مواد اولیه طرح زراعت چوب در دستور کار قرار دارد.

صنایع سلولزی مازندران؛ بودن یا نبودن| مسئله چوب است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر در صنایع سلولزی استان مشغول کار هستند، اظهار داشت: واردات چوب با پوست از طریق بندرآباد نیز جزو برنامه‌ها است و باید موانع فراروی حل شود.

دو هزار هکتار زراعت چوب انجام شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران میزان زارعت چوب انجام شده در سال قبل هزار و ۶۷۰ هکتار بیان کرد و گفت: امسال نیز دو هزار هکتار زیر کشت زراعت چوب قرار می‌گیرد.

خیریان پور بر لزوم رفع موانع فراروی صنایع چوب و کاغذ و سلولزی در استان تاکید کرد و گفت: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی از تولیدات صنایع کاغذ و سلولزی استان بهره گیری کنند.

به رغم گذشت دو سال از اجرای پروژه زراعت چوب و تلاش برای رفع موانع واردات چوب با پوست از خارج هنوز این طرح‌ها به نتیجه نرسید و نتوانست دردی از مشکلات صنایع سلولزی و کاغذ را در استان برآورده کند. علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس بر لزوم تعیین تکلیف چوب‌های قطع شده و افتاده در جنگل برای تأمین نیازهای چوبی صنایع در استان تاکید کرد و گفت: می‌توان از این چوب‌های افتاده و شکسته برای صنایع سلولزی و چوب و کاغذ مازندران بهره گرفت.

وی خواستار برنامه ریزی سازمان جنگل‌ها و متولیان امر در این حوزه شد و گفت: در حال حاضر صنایع چوب بر و سلولزی با مشکلات تأمین مواد اولیه روبرو هستند.

بیش از ۲۳۰ واحد تولید صنایع سلولزی و چوب و کاغذ در مازندران فعالیت دارند و تداوم اشتغال ۱۰ هزار نفر در آن نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مواد اولیه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *