معاون حقوقی و امور مقابله با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: معافیت‌هایی که برای واردات برخی کالاها از جمله لوازم خانگی و پوشاک از رویه‌های مسافری، ملوانی و ته‌لنجی وجود دارد، موجب شده است سالانه 7 میلیارد دلار از 12 میلیارد دلار حجم کالای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود، از این محل باشد.
«معافیت‌ها» عامل واردات سالانه 7 میلیارد دلار کالای قاچاق/ واردات پارچه قاچاق بیش از پوشاک است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی، مقوله‌‌ اقتصاد و پیشرفت اقتصادی است که تاثیر قابل توجهی در شکوفایی جامعه دارد و ضعف اقتصادی رشد و توسعه جامعه را متوقف می‌کند.

ثبات اقتصادی و تولید ناخالص ملی یکی از فاکتورهای مهم ایجاد ثبات برای افراد جامعه است که این ثبات در بسیاری از موارد توسط قاچاق کالا تهدید می‌شود.

قاچاق کالا بر اقتصاد و سیاست‌های اجرایی دولت آسیب وارد می‌کند و موجب کاهش تولید داخلی و در نتیجه افزایش بیکاری و رکود اقتصادی کشور می‌شود که آثار منفی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

با توجه به اهمیت مبارزه با کالاهای قاچاق، گفت‌وگویی با مصطفی پور کاظم شایسته، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: جناب آقای شایسته در ابتدا‌ اشاره‌ای به اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌صورت کلی در خصوص مبارزه با کالاهای قاچاق در مبادی ورودی و سطح عرضه داشته باشید و نتایج‌ آن را نیز بفرمایید.

شایسته: سطح عرضه یکی از مکان‌های مهمی است که بحث مبارزه با قاچاق در آن بسیار مطرح است و باید موضوع مبارزه با قاچاق در این سطح همواره تداوم داشته باشد؛ مقام معظم رهبری فرمایشی درباره مبارزه با قاچاق دارند که ما نیز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ‌به آن توجه و اهتمام جدی و ویژه‌ای داریم و آن را مقابل چشمان خود قرار داده‌ایم تا همواره در دستور کار قرار داشته باشد؛ ایشان می فرمایند: «…عمل قاچاق برای قاچاقچی کاملا برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در  بازار آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد..».

* جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور با تجهیز گلوگاه‌های اصلی به ایکس ری‌

در مرزهای دریایی، زمینی، خورها و گلوگاه‌های بزرگی که در مسیر قاچاق وجود دارد، برای مبارزه با قاچاق کالا مجموعه اقدامات ما‌ معطوف به اقدامات ایجابی و سلبی است و نیروهای عمل کننده مانند واجا، فراجا و سازمان اطلاعات سپاه در امر مبارزه با قاچاق و همچنین نیروی دریایی سپاه و دریابانی و مرزبانی در خصوص مبارزه با قاچاق سوخت اقدامات عملیاتی انجام می‌دهند اما متاسفانه با وجود این اقدامات باز هم مقدار قابل توجهی کالای قاچاق به داخل کشو ر سرازیر می‌شود، بنابراین اقداماتی برای مبارزه با قاچاق انجام شده است و گلوگاه‌ها را مجهز به ایکس ری کرد‌ه‌ایم و این ایکس‌ری‌ها اکنون در گلوگاه‌های اصلی در شرق، غرب و جنوب مستقر است و در تلاش هستیم که در هرمزگان نیز این دستگاهها را مستقر کنیم.

در مجموع، کار مبارزه با قاچاق کالا در مرزها و گلوگاه‌های اصلی برای واحدهای عمل کننده و ستاد مبارزه با قاچاق راحت‌تر و مورد پذیرش‌تر است زیرا توجیه مبارزه با قاچاق کالا از پیش از مبادی ورودی تا سطح عرضه آسانتر از توجیه مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه است، زیرا وقتی کالای قاچاقی به سطح عرضه می‌رسد برای مبارزه و جمع‌آوری آن تمهیدات زیادی لازم است و به عبارتی توجیه کردن اصناف و کسبه کار بسیاری سختی است و بعضا نیز ممکن است این اقدام با مخالفت‌هایی مواجه شود. ضمن اینکه بروز برخی از اتفاقات نیز ممکن است‌ موجب وقفه و تاخیر در اقداماتی شود که بسیاری از اقدامات انجام شده را خنثی کند و بعضا نیز این ابهام ایجاد می‌شود که مبارزه با قاچاق به‌صورت مقطعی انجام می‌شود و کار رها می‌شود‌.

* اهتمام ویژه دولت سیزدهم به اجرای ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

فارس: شما در این دولت چه اولویت‌ها و فعالیت‌هایی در دستور کار قرار دادید؟

شایسته: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به امر مبارزه با قاچاق کالا دارد با مجموعه اقداماتی از ابتدای سال 1401 تا پایان نیمه نخست سال برای مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه انجام شد و هنو‌ز هم ادامه دارد موفقیت‌های خوبی حاصل شده است البته در این مسیر وزارت صمت اقدامات بسیار موثری را انجام و قرارگاهی را تشکیل داد و نیروهای خود را در سازمان حمایت و بسیج و تشویق کردند و جلسات مستمری با حضور وزیر صمت و سایر دستگاه‌ها برگزا‌ر کرد و اقدامات موثری در امر مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو و مواد دخانی انجام شد و تقریبا اعمال ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رونق گرفت، یعنی کالاهایی به مصرف کننده برسد که کد رهگیری و شناسه کالا داشته باشد تا ما بتوانیم بدین وسیله رصد کالا را انجام دهیم و کالای تولید داخلی را از کالای قاچاق تشخیص دهیم و از سطح عرضه جمع کنیم، ‌‌مطابق ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شود و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است. در هر حال توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده فروش منوط به نصب این دو شناسه است و در غیر این صورت کالاهای مذکور قاچاق محسوب می‌شوند.

البته باید مشابه اقداماتی که در وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق در بخش‌های مختلف از جمله برای کالاهای دخانی، لوازم یدکی خودرو لوازم خانگی انجام شده است در وزارت جهاد کشاورزی نیز انجام شود و ما به عنوان ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز از وزارت جهاد خواسته‌ایم که قرارگاه مبارزه با قاچاق را فعال کند .

* جمع‌آوری 500 میلیارد تومان کالای قاچاق از سطح عرضه در نیمه نخست امسال

فارس: در سال جاری چه میزان بازرسی انجام شده است؟

شایسته: در سطح عرضه از ابتدای سال تا پایان نیمه نخست سال بیش از 23 هزار بازرسی انجام شد که در این بازرسی‌ها نمایندگانی از حدود 6 دستگاه از قبیل قضات تعزیرات‌، فراجا، سازمان حمایت و وزارت صمت حضو‌ر دارند و 2370 پرونده تشکیل و طی مدت یاد شده نیز 500 میلیارد تومان کالای قاچاق از سطح عرضه جمع شده است که 31 درصد آن مربوط به محصولات دخانی، 23 درصد مواد خوراکی، حدود 8 درصد لوازم یدکی، 14 درصد اقلام آرایشی و بهداشتی و 4 درصد نیز مربوط به پوشاک و منسوجات بوده است، اگرچه رقم 500 میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق رقم بزرگی نیست و گاهی در مرزها فقط ارزش دو پرونده کالای قاچاق بیش از 500 میلیارد تومان است اما برای سطح عرضه رقم بزرگی به شمار می رود‌، ضمن اینکه هدف نهایی تغییر رفتار بازار در فروش کالای قاچاق است.

البته میزان حضور دستگاه‌های عمل کننده در سطح عرضه، حاوی پیام تغییر رفتار در حوزه قاچاق است و پاسخ سوال و ابهام جدی است که چگونه کالای قاچاق از تمام مراحل و مبادی عبور می‌کند و به راحتی در ویترین مغازه‌های سطح عرضه قرار میگیرد؟ لذا این موضوع به ذهن تداعی می شود که مبارزه‌ای برای کالای قاچاق صورت نگرفته است، البته ذکر این نکته لازم است که به دلایل مختلف ا‌ز جمله اقدامات انجام شده و همچنین مسائل اقتصادی از جمله افزایش قیمت ارز و به صرفه نبودن واردات کالای قاچاق، واردات کالای قاچاق سیز نزولی دارد و صعودی نیست‌.

* جلوی رشد قاچاق و رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار را گرفتیم

فارس: چند سال پیش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که براساس برآوردهای انجام شده ارزش کالاهای قاچاق وارداتی به کشور حدود 12.5 میلیارد دلار است، اکنون این رقم چقدر است؟ ارزش واردات کالاهای قاچاق به کشور افزایشی بوده است یا کاهش داشته است؟

شایسته: رقم کالاهای قاچاق در همان سطح سال 92 باقی مانده است، با توجه به مجموعه موانع اقتصادی که از سال 97 به بعد برای ما ایجاد شده است، تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی و غیره اگر اقدام موثری برای مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی شد اکنون باید حجم کالاهای قاچاق در بازار به بالاتر از 30 میلیارد دلار می رسید‌.

با توجه به مجموعه موانع اقتصادی که از سال 97 به بعد برای کشور ایجاد شده از جمله تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی و … اگر اقدام موثری برای مبارزه با قاچاق کالا انجام نمی‌شد اکنون باید حجم کالاهای قاچاق در بازار به بالاتر از 30 میلیارد دلار می‌رسید.

واردات بیش از 2100 کالا به کشور ممنوع است اما مصرف آن ممنوع نیست و اتفاقا بسیاری از این کالاهای ممنوعه وارداتشان سهل الوصول نیز هست و بعضا نیاز جامعه هم هست اما تنگناهای ارزی موجب شده که واردات آن به کشور ممنوع باشد ضمن اینکه واردات هر کالایی به کشور ممنوع شود وارد ردیف کالاهای قاچاق می شود و از طریق قاچاق به کشور به شدت تشدید می‌شود لذا با توجه به وضعیتی که در حدود 4 سال گذشته داشته‌ایم نمی‌توانست عدد قاچاق کاهشی باشد بلکه می‌توانست بسیار افزایشی باشد.

* کاهش مصرف پوشاک و پر شدن انبار تولیدکننده‌ها

فارس: در حوزه پوشاک چه اقداماتی در راستای مبارزه با کالاهای قاچاق انجام شده است؟ در سالهای 96 و 97 به اذعان فعالان اقتصادی در حوزه پوشاک اقدامات بسیار خوب و قابل تحسینی توسط ستاد مبارزه با قاچاق در امر مبارزه با قاچاق انجام شد اما اکنون همان افراد می‌گویند که اقدامات ستاد در مبارزه با قاچاق پوشاک متوقف شده است و واردات پوشاک قاچاق زیاد شده است و پوشاک قاچاق در سطح عرضه بسیار افزایش یافته است، لطفا بفرمایید که چرا این اتفاق افتاد و عملکرد ستاد در این بخش به چه دلیل متوقف شده است؟

شایسته: تولیدکنندگانی در داخل کشور نسبت به امر مبارزه با پوشاک قاچاق اصرار دارند که شاید از تولیدات آنها 2 یا 3 درصد از جامعه استفاده کنند، این تولیدکنندگان جزء تولیدکنندگان عمده و برندهای معروف کشور هستند و برندهای آنها مصرف عموم ندارد. اما سایر تولیدکنندگان پوشاک به‌خصوص تولیدکنندگان کوچک و خرد با توجه به اینکه با اخذ شناسه کالا و رهگیری برای تولیداتشان یک سری تعهداتشان نیز از جمله پرداخت مالیات و غیره زیاد می‌شود تمایلی به موضوع مبارزه با قاچاق در این حوزه ندارند‌.

در رابطه با پوشاک طی دو – سال اخیر و بعد از اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، چند اتفاق در کشور افتاده است که یکی از این اتفاقات کاهش شدید مصرف پوشاک بوده است که موجب تلنبار شدن تولید از گذشته شد و موضوع دیگر در حوزه پوشاک افزایش قیمت پوشاک است که الان هم در آمارهای مصرف کاملا مشهود است‌.

* افزایش شدید سفرهای روزانه به ترکیه برای واردات پوشاک‌ مسافری

اتفاق دیگری که در حوزه پوشاک افتاده است بخصوص بعد از کرونا، به تعبیری‌ آد‌م‌های شوتی در حوزه پوشاک زیاد شده است. بنابراین براساس گزارشی که از مرز ارومیه تهیه شد در سه ماهه ابتدای امسال 250 هزار نفر بین ایران و ترکیه رفت و آمد داشته‌اند تا از طریق معافیت مسافری و چمدانی لباس وارد کشور کنند و بنابراین حجم پوشاک وارداتی به کشور زیاد شده است که این را به عنوان قاچاق قلمداد می‌کنند در حالی که این نوع واردات به مفهوم افزایش قاچاق ورودی نیست و به مفهوم مراودات و رویه‌های مسافری است‌.

* سوء استفاده از رویه‌های مجاز برای واردات پوشاک

براساس گزارشی که تهیه شده برخی از این افراد صبح از کشور خارج و شب با چمدانی پر از پوشاک به کشور باز می‌گردند و در ازای این کار، پولی دریافت می‌کنند و لذا این وضعیت به علاوه کاهش مصرف پوشاک حاکی از آن است که وضعیت صنعت پوشاک کشور مناسب نیست و نیاز به حمایت دارد. بنابراین اگرچه معافیت 80 دلاری برای واردات پوشاک مسافری در نظر گرفته شده است اما با سوء استفاده از این معافیت شاید یک مسافر به میزان 800 دلار نیز پوشاک به کشور وارد کند و یا حتی ممکن است به اندازه مصرف یک ماه یک مغازه پوشاک از این طریق وارد شود بنابراین همانطور که اشاره کردم این پوشاک وارداتی قاچاق نیست بلکه سوء استفاده از رویه مسافری و استفاده از معافیت 80 دلاری است که به عنوان قاچاق قلمداد می‌شود.

* عرضه پوشاک تولید داخل با برند خارجی/ در رابطه با حجم پوشاک قاچاق مبالغه شده است

فارس: چرا این موضوع قابل مدیریت نیست؟

شایسته: چند دلیل دارد، اول اینکه بازار پوشاک از نابسامان‌ترین وضعیت در بین تمام اصناف موجود است و بخش عمده‌ای از پوشاک شناسنامه ندارد و محل تولید آن هم معلوم نیست و تعداد قابل توجهی از پوشاک که خارجی و وارداتی تلقی می‌شود در واقع ایرانی و تولید داخلی است.

از این قبیل مشکلات زیاد وجود دارد مثلا گزارشی به ما رسیده که یک فروشگاهی بزرگ عرضه کننده پوشاک قاچاق است لذا برای بررسی به آن فروشگاه مراجعه کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم که فروشنده برای جلب نظر مشتری مجبور شده است از برند تقلبی خارجی استفاده کند و وقتی دلیل را جویا شده‌ایم فروشنده اعلام کرده است که مردم کالای با نشان ایرانی را خریداری نمی‌کنند اما کالا با برند خارجی را می‌خرند. لذا بخشی از پوشاکی که به عنوان قاچاق تلقی می‌شود اصلا وارداتی نیست و داخلی است‌.

در رابطه با حجم پوشاک قاچاق مبالغه جدی شده است زیرا به جرا‌ت می‌گویم که بخش عمده‌ای از پوشاکی که به عنوان پوشاک خارجی خریداری می‌شود تولید ایران است که با مارک و برند خارجی فروخته می‌شود و نکته مهم اینکه بیش از اینکه قاچاق پوشاک داشته باشیم قاچاق پارچه داریم و متاسفانه بخش زیادی از پارچه تولیدات پوشاک داخلی ما از پارچه قاچاق تولید می‌شود لذا موضوع نگران کننده، قاچاق پارچه است که پارچه‌ای چینی از جنوب کشور به عمق کشور وارد می‌شود اما زیاد هم به آن پرداخته نشده و مطرح نشده است زیرا این قاچاق هنو‌ز نفعی برای صنعت پوشاک دارد و این صنعت بخش زیادی از مواد اولیه خود را از طریق واردات پارچه قاچاق تامین می‌کند‌.
در مجموع می‌توان گفت که سهم قاچاق پوشاک در بازار بعد از اینکه طرح مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه از سال 97 اجرا شد خیلی افزایش نیافته است‌.

فارس: چگونه رویه واردات پوشاک از طریق مسافری را می‌توان کنترل کرد؟

شایسته: تنها راه آن است که رویه واردات پوشاک از طریق مسافری برداشته شود. این کار در رابطه با موبایل انجام شد اگرچه اکنون یک میلیون دلار موبایل به روش مسافری وارد می‌شود اما از آنجا که موبایل مشمول رجیستری است لذا در صورتی که از طریق مسافری نیز وارد شود حقوق ورودی از واردکننده دریافت می‌شود.

فارس: آخرین تصمیمات ستاد در حوزه مقابله با پوشاک قاچاق چیست؟

شایسته: پوشاک تولید داخلی بر اساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید دارای کد رهگیری و شناسه کالا باشد در حالی که تولید‌کنندگان داخلی به علت اینکه با نصب شناسه کالا و کد رهگیری میزان تولیدشان شفاف می‌شوند و مجبور می‌شوند که مالیات را مطابق با میزان تولید بپردازند و همچنین با اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالای تولیدی قیمت فروش کالا به مشتری افزایش می یابد در نتیجه نسبت به درج کد شناسه و کد رهگیری تمایلی ندارند و همین موضوع موجب شده که مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه برای ما سخت شود.

این در حالی است که اگر تولید‌کنندگان پوشاک ایرانی نسبت به درج شناسه کالا و کد رهگیری اقدام کنند در نتیجه هر آنچه که د ر بازار فاقد کد شناسه کالا و کد رهگیری است قاچاق قلمداد می‌شود و می‌توان آن را ا ز سطح عرضه جمع‌آوری کرد‌.

* تولیدات پوشاک ایرانی شناسه ندارد

بنابراین نکته بسیار مهمی که مانع مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه است، این است که تولیدات پوشاک ایرانی شناسه ندارد و لذا وقتی وارد بازار می‌شویم از آنجا که فروشگاه‌های پوشاک مختلط (ایرانی و خارجی) عرضه می‌کنند بلافاصله مدعی می‌شوند که همه این کالاها ایرانی است و حتی وقتی پرونده به تعزیرات ارجاع می‌شود خواهان برائت می‌شوند، کالاهای لوازم یدکی نیز مشمول کد شناسه و رهگیری شده و اخیراً نیز مهلت دوباره به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برای درج کد شناسه و رهگیری داده شده است.

* 10 قلم کالای لوازم خانگی مشمول نصب کد شناسه و کد رهگیری شده است

فارس‌: در حوزه لوازم خانگی برای مبارزه با قاچاق چه اقداماتی انجام شده است؟ اگرچه کد شناسه کالا و کد رهگیری در لوازم خانگی عملیاتی شده است اما باز هم شاهد وفور کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی هستیم. دلیل اینکه لوازم خانگی قاچاق به راحتی در سطح عرضه قابل دسترس است، چیست؟

شایسته: شناسه کالا و کد رهگیری برای 10 قلم کالای لوازم خانگی عملیاتی شده است و با اقداماتی که در خصوص مبارزه با کالای قاچاق لوازم خانگی در بازار انجام شده است کاهش لوازم خانگی خارجی کاملا در بازار محسوس است‌.
واردات دو برند کره‌ای تولیدکننده لوازم خانگی به‌صورت مطلق ممنوع است زیرا با توجه به اینکه این دو برند، ایران را در سال 97 به صورت خودخواسته ترک کردند دستور جدی در خصوص ممنوعیت واردات آنها ابلاغ شد و حتی امکان واردات این دو برند از طریق معافیت‌ها نیز امکانپذیر نیست.
اما نکته مهم در خصوص لوازم خانگی، واردات از رویه‌های ملوانی-ته‌لنجی است. براساس رویه‌ی موجود امکان واردات لوازم خانگی وجود دارد‌.

* رد وجود شبکه مافیایی در واردات لوازم خانگی/ بیش از نیمی از کالاهای قاچاق از طریق معافیت‌ها وارد کشور می‌شود

فارس: گفته می شود در واردات لوازم خانگی شبکه های مافیایی وجود دارد؟ چگونه این شبکه ها فعالیت می‌کنند؟

شایسته: همانطور که اشاره شده واردات لوازم خانگی از طریق رویه ملوانی-ته‌لنجی به راحتی انجام می‌شود بنابراین واردات این کالا نیاز به شبکه ندارد. براساس معافیت هایی که برای واردات برخی از کالاها از جمله لوازم خانگی و پوشاک از رویه‌های مسافری ملوانی و ته لنجی وجود دارد‌ حدود 7 میلیارد دلار یعنی بیش از نیمی از 12 میلیارد دلار حجم کالای قاچاقی که در کشور وجود دارد از طریق معافیت ها وارد کشور می‌شود. این در حالی است که قرار است لوازم خانگی وارداتی از این طریق در بوشهر، هرمزگان و خوزستان مصرف شود اما از آنجا که این حجم واردات از میزان نیاز آن مناطق بیشتر است در نتیجه توسط شوتی‌ها و سایر موارد وارد بازار در اقصی نقاط کشور می‌شود؛ واردات 97 قلم کالا از جمله لوازم خانگی از طریق رویه های ته لنجی و ملوانی آزاد است و واردات اغلب کالاهای لوازم خانگی کوچک از شیوه های ملوانی و ته لنجی مجاز است و مشکلی ندارد. لذا همین کالاهای لوازم خانگی خارجی که با رویه های مجاز وارد کشور می شود ممکن است با برند تقلبی سامسونگ و ال جی به مردم فروخته شود‌.

بیش از نیمی از کالاهای قاچاق موجود یعنی حدود 7 میلیارد دلار از 12 میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در بازار از طریق معافیت‌ها وارداتی به کشور وارد می‌شود.

البته رصد جریان مالی قاچاق بسیار مهم است و با پولشویی تفاهم شده که این کار انجام شود و در تمام دنیا هم با رصد مالی جریان قاچاق جلوی قاچاق گرفته می‌شود زیرا وارد کننده کالا نمی‌تواند در فرآیند مالی آن کشور آن کالای وارداتی را بفروشد. لذا اتصال پوزها به شبکه مالیاتی اگر به طور کامل تحقق یابد به راحتی بسیاری از مسائل از جمله کالای قاچاق کاملا قابل کشف و رصد است

‌فارس‌: حجم قاچاق لوازم خانگی در کشور چقدر است؟

شایسته: سال 1398 برآورد ما از قاچاق لوازم خانگی در کشور 2.2 میلیارد دلار بود. در ابتدای سال 1397 واردات 1339 قلم کالا ممنوع شد و در انتهای همان سال ممنوعیت واردات کالا به 1392 قلم افزایش یافت و این ممنوعیت در سال 1398 به 1538 قلم کالا رسید لذا ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سالهای 98 تا 1400 به 10 قلم کالا رسید. اکنون نیز که ممنوعیت واردات به 2150 قلم کالا رسیده است ممنوعیت واردات تعدادی از اقلام لوازم خانگی به آن اضافه شده است و نهایتا با مزیتی که برای تولید داخلی ایجاد شده و سیاست های حمایتی آمار قاچاق لوازم خانگی به کمتر از یک و نیم میلیارد دلار رسیده است بنابراین به میزان 800 میلیون دلار لوازم خانگی قاچاق کاهش یافته است که این عدد هم ناظر به استثنائات و هم ناظر به ورود رسمی به غیر برندهای وارداتی ممنوع مطلق مانند سامسونگ و ال جی است‌.

فارس: جناب آقای شایسته با تشکر از وقتی که برای این مصاحبه در اختیار ما گذاشتید در صورتی که موضوعی مورد نظرتان هست بفرمایید.

شایسته: برای مبارزه با کالای قاچاق باید دستگا‌ه‌های مختلف همکاری کنند، در سال جاری وزارت صمت اقدامات موثری انجام داد که امیدواریم سایر نهادها نیز این همکاری را داشته باشند ضمن اینکه برای بسیاری از اقدامات نیاز به فضای رسانه‌ای وجود دارد زیرا بعضا در برخی اقدامات مثلا در امر مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه که سال 97 آغاز شد مخالفت‌هایی وجود داشت اما رسانه‌ها کمک کردند و آن مخالفت‌ها رفع شد و در نهایت نیز نتیجه مثبتی حاصل شده است‌

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *