ایسنا/گلستان یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: با بکارگیری روش‌های نوین کشت و همچنین ایجاد جذابیت اقتصادی پنبه برای کشاورز، می‌توانیم دوباره به روزهای طلایی کشت این محصول در استان گلستان برگردیم.

 

محمداسماعیل اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تنها ۳ درصد از اراضی کشاورزی در سطح دنیا به کشت پنبه اختصاص داده شده است و همین میزان، ۲۷ درصد نیاز نساجی دنیا را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پنبه در ۷۰ کشور دنیا پرورش داده می‌شود، افزود: در سال ۱۸-۲۰۱۷ سطح زیر کشت پنبه در دنیا ۳۱.۸ میلیون هکتار بود و کشور هندوستان با ۳۶ درصد، بیشترین سطح زیر کشت را داشت.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان اینکه امروز نزدیک به ۴۰ فراورده عمده از گیاه پنبه استخراج می‌شود، تصریح کرد: پنبه در صنایع ریسندگی، نساجی، روغن‌کشی، سلولزی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدی با بیان اینکه پنبه مهم‌ترین فیبر طبیعی در دنیا است، خاطرنشان کرد: از هر تن وش پنبه ۳.۵ کیلوگرم الیاف، ۲۵۰ کیلوگرم کنجاله، ۱۵۰ پوست تخم، ۱۳۳ کیلوگرم جین و زیرجین، ۸۵ کیلوگرم روغن خوراکی، ۱۵ کیلوگرم لینتر جین، ۱۲ کیلوگرم روغن صابون، ۴۰ کیلوگرم لینتر روغن‌کشی استحصال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چهار هکتار پنبه یک اشتغال دائم ایجاد می‌کند، گفت: قدرت اشتغالزایی پنبه ۶ برابر گندم، ۴ برابر ذرت و ۵ برابر سویا است. علاوه بر این‌ها، پنبه در حاصلخیزی خاک بسیار مؤثر است و محصولی مناسب برای تناوب کشت به شمار می‌آید.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در ادامه گفت: هفته گذشته در روز هفتم اکتبر، مراسم گرامیداشت روز جهانی پنبه با حضور جمعی از کشاورزان و دانشجویان رشته کشاورزی در کردکوی برگزار شد. این مراسم در مزرعه کشاورزی که در سطح دو هکتار اقدام به کشت در بستر بلند کرده بود، برگزار شد.

اسدی با اشاره به کشت پنبه در بستر بلند، گفت: کشاورزان پنبه‌کار می‌توانند با استفاده از ماشین کارنده در بستر بلند و انجام کشت به این روش، میزان مصرف آب و سوخت را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت پنبه در این منطقه را به روزهای طلایی گذشته که حتی در سال ۱۳۵۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار رسیده بود، برسانیم. این کار نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین کشت و همچنین ایجاد جذابیت اقتصادی برای کشاورز است.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان بیان کرد: برای ایجاد جذابیت اقتصادی و بالابردن قیمت این محصول، نیاز به حمایت‌های دولت و سیاست‌گذاران از این محصول استراتژیک داریم. همچنین نیاز است که صنایع نساجی نیز نوسازی و از این حالت فرسودگی خارج شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *