ایسنا/گلستان رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یکی از عوامل محدودکننده در کشت پنبه موضوع آب است، گفت: کشاورزان برای کشت پنبه تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا کمبود آب به مزارع آنها آسیب وارد نکند.

علی موسی خانی با اشاره به کمبود آب در مزارع پنبه گلستان در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موضوع آب در شرایط تنش آبی و خشکسالی به یک معضل تبدیل شده و با توجه به این موضوع، کشاورزان در کشت پنبه باید برنامه ریزی جدی داشته باشند.

وی از برنامه ریزی برای کشت 26 هزار و 500 هکتار پنبه در استان گلستان خبر داد و افزود: یکی از عوامل محدودکننده در کشت پنبه موضوع آب است، سال گذشته نیز به کشاورزان اعلام شد که برای کشت پنبه تدابیر لازم را داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند و عملکرد مطلوب محصول را تجربه کنند.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کشاورزان گلستانی در سال گذشته به امید بارندگی در تابستان و آبیاری از رودخانه ها 4الی 5 هزار هکتار را به کشت بهاره پنبه اختصاص دادند که متاسفانه عملکرد خوبی را تجربه نکردند که امسال کشاورزان سطح کشت بهاره پنبه را کاهش دادند و حدود یک هزار و 600 هکتار را به این امر اختصاص دادند.

موسی‌خانی با اشاره به راهکارهای کشت پنبه در شرایط تنش آبی، ابراز داشت: یکی از راهکارهای کشت در شرایط فعلی کشت مستقیم پنبه است که کشاورزان می توانند کشت را بدون خاک ورزی انجام دهند، همچنین کشاورزان باید از شیوه های نوین آبیاری استفاده کنند و سطح بیشتری را زیر کشت پنبه ببرند.

وی از وجود 9 کارخانه پنبه پاک‌کنی فعال در گلستان خبر داد و گفت: شاید در سال‌هایی که پنبه رونق زیادی نداشت این کارخانه ها از کشت پنبه حمایت کردند، در حال حاضر حدود 50 درصد صنایع ما به واردات الیاف وابسته است و با شرایطی که برای قیمت پنبه و واردات آن ایجاد شده به نفع این محصول شده و کارخانجات ریسندگی و پنبه پاک‌کنی انگیزه بیشتری برای حمایت از کشاورز دارند.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه 90 درصد پنبه ما از ازبکستان وارد می شد که در حال حاضر واردات این محصول به سختی انجام می شود، بیان کرد: دو کارخانه ریسندگی از استان های مجاور وارد استان گلستان شدند.

موسی‌خانی با بیان اینکه تعاونی پنبه‌کاران کشت قراردادی را آغاز کرده است، گفت: تعاونی پنبه‌کاران بذر و سایر نهاده ها را در اختیار کشاورز قرار می دهد و وزارتخانه نیز یارانه بذر را با تخفیف 50 درصدی در اختیار کشاورز قرار داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *