گروه استان‌ها_ مواد شوینده و بهداشتی که با شیوع بیماری کرونا سهم خود را در سبد خانوار به صورت چشمگیری افزایش داده بود در روزهای اخیر با گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه رو بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در چند روز گذشته بازار با افزایش قیمت کالاها روبه‌رو بوده است. مواد شوینده و بهداشتی از جمله کالاهایی که از قافله عقب نمانده و افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

هرچند هنوز مواد شوینده و بهداشتی که قیمت قبل بر روی آنها درج شده در بازار موجود است اما به اذعان صاحبان همان فروشگاه‌ها در روزهای آینده با ورود کالاهای جدید به انبار قیمت‌ها نیز تا 40 درصد افزایش خواهد داشت.

یکی از عمده فروشان مواد شوینده و بهداشتی می‌گوید: در حال حاضر با هر کدام از شرکت‌های توزیع‌کننده برای خرید مواد شوینده تماس می‌گیریم به ما اعلام می‌کنند که قیمت‌ها افزایشی است.

آنطور که دبیر انجمن صنایع شوینده‌ها عنوان کرده است: قیمت انواع پودرهای لباسشویی، ظرفشویی و صابون نسبت به 10 روز قبل 40 درصد و مابقی شوینده‌ها 30 درصد افزایش داشته است.

وی این افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت دلار، دو برابر شدن نرخ ارز نیمایی و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه دانسته و گفته است: اعضای انجمن به دنبال افزایش قیمت 65 تا 70 درصدی کالاها بودند اما در نهایت با 40 درصد افزایش قیمت موافقت شد.

افزایش 30 تا 40 درصدی مواد شوینده و بهداشتی

عبدالله رزاق منش، رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: بر اساس تصمیم انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در روزهای اخیر خمیردندان، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شیشه شور 40 درصد و مابقی اقلام 30 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز می‌گوید: طبق گفته این انجمن قیمت‌گذاری این محصولات اجباری نبوده و تقاضای صاحبان صنایع شوینده افزایش تا 80 درصد بوده است اما برای فراهم آوردن زمینه ادامه فعالیت واحدهای تولیدی با همین میزان افزایش موافقت شده است.

رزاق‌منش علت اصلی افزایش قیمت را بالا رفتن نرخ ارز و قیمت مواد اولیه به خصوص محصولات پتروشیمی عنوان و بیان می‌کند: وقتی ارز نیمایی از 9 هزارتومان به 28 هزارتومان رسیده است به طور طبیعی سبب افزایش قیمت محصول تولید شده در داخل کشور می‌شود.

ایران دومین صادرکننده مواد شوینده در خاورمیانه 

وی با بیان اینکه در زمینه مواد شوینده تولید ایران بیشتر از مصرف داخلی است و همین مسئله ایران را بعد از ترکیه به دومین صادرکننده مواد شوینده در خاورمیانه تبدیل کرده است، می‌افزاید: گرچه 80 درصد مواد اولیه این صنعت در کشور تولید می‌شود ولیکن  تولید مواد اولیه در کشور نیازمند واردات دیگر مواد است.

رزاق منش می‌گوید: برای مثال شیره نارگیل از مالزی وارد می‌شود تا در تولید تگزاپون که پرمصرف‌ترین ماده اولیه درشوینده است به کار رود و یا الکل چرب که سهم 65 تا 70 درصدی در قیمت تمام شده مواد شوینده دارد از خارج وارد شده و پس از تبدیل به مواد اولیه در پتروشیمی شازند اراک به کارخانجات تولیدی تحویل می‌شود.

سرانه مصرف مواد شوینده در ایران کمتر از جهان است

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شوینده در کشور16 کیلو گرم است در حالی که این سرانه در دنیا برای هرنفر 24 کیلو گرم است، می‌گوید: البته در مواد آرایشی سرانه مصرف ما 2.5 برابر مردم دنیا است.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز می‌افزاید: در دوران کرونا مصرف مواد شوینده به خصوص مایع دستشویی و صابون افزایش یافته و طبق نظر کارشناسان سهم مواد بهداشتی و شوینده در سبد خانوار به 30 درصد رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *