مقیسه، مدیرعامل صندوق ضمانت‌سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از کاهش ۹ درصدی سود تسهیلات صنعت چرم برای جلوگیری از خام فروشی خبر داد.

به گزارش بازار، محمدحسین مقیسه گفت: در طرح “کمک به نوسازی و تکمیل زنجیره ارزش در راستای جلوگیری از خام فروشی” مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان این بخش پرداخت می‌شود.

وی گفت: ۹ درصد از سود تسهیلات دریافتی، در قالب یارانه سود به آن‌ها اختصاص خواهد یافت و تولیدکننده، تسهیلات را به جای بازپرداخت با سود ۱۸ درصد با سود ۹ درصد بازپرداخت می‌کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت‌سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: این تسهیلات شامل کسانی که قبلا تسهیلات دریافت کرده اند و در حال پرداخت اقساط هستند هم میشود.

وی ادامه داد: علاوه بر یارانه سود مذکور، در سال جاری تسهیلات ارزان قیمتی را برای شرکت‌های کوچک دانش بنیان و یا شرکت‌هایی که محصولات صادراتی دارند با نرخ سود ۱۴ درصد در نظر گرفته ایم که با همکاری یکی از بانک‌های عامل در حال پرداخت است.

مقیسه در پاسخ به این پرسش که صدور این ضمانت‌نامه چه شرایطی دارد و چه گروهی از صنایع می‌توانند از خدمات صندوق استفاده کنند، گفت: رسالت اصلی صندوق، صدور ضمانت نامه است. مشتریان ما باید صنایع کوچک باشند و خدمات صندوق هم صرفا به بخش تولید تعلق می‌گیرد. برای مناطق برخوردار ۷۰ درصد و برای مناطق کم برخوردار ۸۵ درصد اصل سود را ضمانت می‌کنیم و مابه التفاوت را مشتری (در قالب وثیقه تکمیلی مثل چک و سفته) به بانک ارائه می‌دهد.

وی در خصوص اینکه منظور از ضمانت در این صندوق چیست افزود: زمانی‌که واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند، بانک عموما برای پوشش ریسک عدم پرداخت از متقاضی وثایق سهل البیعی (وصول آسان) را مطالبه می‌کند که ممکن است این وثایق در اختیار و یا در توان فعلی مشتری برای ارائه به بانک نباشد.

وی اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به عنوان یکی از شرکت‌های حمایتی متعلق به وزارت صنعت، معدن تجارت با در اختیار گرفتن ترکیبی از چک و سفته و محل اجرای طرح یعنی همان فضای تولید، و یا در پاره‌ای مواقع صرفا در قبال چک و سفته مدیران، از جمله برای مشتریان دارای رتبه اعتباری A و B، اقدام به صدور ضمانت‌نامه به نفع اعتباردهنده می‌کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک همچنین تاکید کرد: بانک‌ها با در اختیار گرفتن این ضمانت‌نامه به‌عنوان وثیقه مورد نظر، با اطمینان بیشتری واحد صنعتی را تامین مالی خواهند کرد. سقف ضمانت‌های اعتباری صادره به نفع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۵۰ میلیارد ریال است.

وی در پاسخ به این پرسش که کارمزد ضمانت‌نامه‌ها به چه صورت محاسبه می‌شود و چه میزان است، ادامه داد: نرخ کارمزد ضمانت نامه‌های صندوق برای سال اول یک و نیم درصد و برای سال‌های بعد ۲۵ صدم درصد خواهد بود که البته این نرخ تحت شرایطی تا ۵۰% به‌عنوان تخفیف قابل کاهش خواهد بود.

مقیسه در خصوص چگونگی میزان و نوع وثایق مورد مطالبه صندوق برای صدور ضمانت‌نامه از واحدهای صنایع کوچک، اینگونه افزود: میزان و نوع وثایق متاثر از رتبه اعتباری است که واحد صنعتی در صندوق در چارچوب مدل اعتبارسنجی اخذ می‌کند. صندوق اطلاعاتی همانند اطلاعات مالی، سجلی، سابقه و تجربیات مدیران و همچنین وضعیت بازار، فروش سال‌های گذشته و … را بررسی می‌کند و بر این اساس مشتریان در گروه‌های اعتباری A تا F تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی گفت: مشتریانی که رتبه اعتباری A و B می‌گیرند می‌توانند به جای وثیقه ملکی یا همان محل اجرای طرح، با چک و سفته و تعهد مدیران تا مبلغ ۵ میلیارد تومان ضمانت نامه دریافت کنند. با کاهش رتبه اعتباری، وثایق بصورت ترکیبی (چک و سفته و درصدی از محل اجرای طرح) در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در خصوص راهکار برای حل این مشکل که صنعتگران از وقت‌گیر بودن بارگذاری اطلاعات روی سامانه گلایه دارند، اضافه کرد: اطلاعات مورد نیاز در سامانه دقیقا همان اطلاعاتی است که در گذشته به‌صورت زونکن فیزیکی به موسسات مالی و اعتباری ارائه می‌شد. هدف از الکترونیکی شدن امور، سرعت انجام کارها، شفافیت بالا و قابلیت پیگیری سریع و بدون خطاست.

وی افزود: با توجه به پراکندگی واحدهای صنعتی در کشور، راه‌اندازی سامانه با هدف تسریع امور و جلوگیری از آمد و شد مدیران این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

مقیسه گفت: در کنار این موضوع، اخیرا با انعقاد قراردادهایی تکمیل سامانه را به شرکت‌های بازاریاب صندوق واگذار کرده‌ایم تا بدون هیچگونه هزینه‌ای و در صورت تمایل، این شرکت‌ها در کنار متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه اقدام به تکمیل پرونده نمایند و لذا مشکل واحدهای تولیدی برای تکمیل به‌صورت کامل برطرف شده است.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک که در ۳۱ استان کشور دارای نمایندگی بوده و این نمایندگی‌ها در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان قرار دارند، علاوه بر ضمانت نامه‌های اعتباری، ضمانت نامه‌های پیمانکاری تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی کوچک صادر می‌کند. این ضمانت‌نامه‌ها شامل: ۱- ضمانت شرکت در مناقصه و مزایده، ۲- ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ۳- ضمانت‌نامه پیش پرداخت و ۴- ضمانت استرداد کسور وجه الضمان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *