کاویانی گفت: با توجه به قیمت مناسب وش پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت برای سال آینده افزایش یابد.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت برداشت پنبه اظهار کرد: برداشت پنبه در کشور از نیمه شهریور در استان گلستان آغاز می‌شود و سپس در مهر به اردبیل، مغان و خراسان‌ها و در آبان ماه هم به فارس و سمنان می‌رسد.

او با اشاره به اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد پنبه تولیدی استان گلستان از مزارع جمع‌آوری شده است، افزود: ۷۰ درصد پنبه‌های تولیدی آماده حمل به صنایع نساجی هستند.

کاویانی از استقبال کارخانه‌های روغن کشی از تخم پنبه خبر داد و گفت: امسال کارخانه‌های روغن کشی از تخم پنبه برای روغن کشی استقبال کردند، در حالی که سال گذشته کشاورزان در فروش تخم پنبه مشکل داشتند و اکثرا روانه دامداری‌ها می‌شدند.

 

 

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آمار ۶۰ تا ۶۵ درصد برداشت پنبه در اردبیل انجام شده و در استان‌های فارس و خراسان برداشت به تازگی آغاز شده است.

او با بیان اینکه برداشت وش پنبه طی فصول پاییز و زمستان از مزارع کار سختی است، گفت: با توجه به آنکه برداشت پنبه تا اواخر بهمن در خراسان و فارس ادامه دارد، امیدواریم ماشین‌های برداشت پنبه تولید داخل و وارداتی افزایش یابند تا برداشت این‌ محصول دچار مشکل نشود.

کاویانی از کاهش واردات پنبه خبر داد و گفت: امسال بنا به دلایل مختلف، واردات پنبه کاهش یافته است که با این وجود امیدواریم صنعت نساجی دچار مشکل نشود.

قیمت هر کیلو وش مرغوب ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته هر کیلو پنبه تولیدی ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد، گفت: امسال در برخی استان‌ها وش مرغوب و درجه یک را با قیمت ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردند که کشاورزان از این موضوع رضایت نسبی دارند چرا که هزینه‌های تولید تا حدی جبران شده است.

به گفته کاویانی، با توجه به قیمت مناسب وش پنبه پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت پنبه در سال آینده افزایش یابد، هر چند زراعت پنبه در مقایسه با بسیاری از محصولات قابل رقابت نیست، همین امر موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تولید نداشته باشند.

مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه برداشت پنبه با دست کار بسیار دشواری است، افزود: در فصل زمستان، کشاورزان حداکثر ۴۰ کیلو وش برداشت می‌کنند که با افزایش تعداد ماشین‌های برداشت، راندمان در هکتار به سبب بذور مناسب تولید افزایش می‌یابد و با این وجود زراعت مقرون به صرفه است.

او درباره آخرین وضعیت مکانیزاسیون و ماشین آلات زراعت پنبه بیان کرد: طی سال‌های اخیر به سبب شرایط تحریم‌ نتوانستیم ماشین آلات برداشت پنبه را وارد کنیم که از این منظر در تنگنا هستیم، اما در هر حال امیدواریم‌که تعداد ماشین آلات داخل مشابه ماشین آلات خارجی افزایش یابد، چرا که در عملیات کاشت و داشت مشکل چندانی نداریم.

کاویانی با اشاره به اینکه ماشین‌های غوزه چین کیفیت پنبه تولیدی را کاهش می‌دهند، بیان کرد: ماشین‌های غوزه چین در کیفیت پنبه اثر منفی دارند، به همین خاطر به دنبال ماشین برداشت وش هستیم تا با افزایش تولید ظرف چند سال آینده به خودکفایی برسیم.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه سال گذشته ۹۷ هزار تن پنبه وارد کشور شده است، تصریح کرد: گرچه آمار دقیقی از میزان واردات نداریم، اما پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای سال تا کنون ۲۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *