گرگان-رسول نژاد،کارشناس کشاورزی با بیان اینکه سم و بذر موجود در بازار کیفیت لازم را ندارد،گفت: کشت پنبه نیاز به سه دوره سم پاشی دارد اما اکنون به علت عدم کیفیت، کشاورز بیش از هفت دوره سم پاشی می کند.

محمد رسول نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه کشت پنبه بسیار پر زحمت و مدت زمان برداشت آن طولانی است، اظهار کرد: و خُرده مالکی اراضی باعث شده تا کشاورز توانایی کشت این محصول استراتژیک را از نظر اقتصادی نداشته باشند.

این کارشناس کشاورزی افزود: در حال حاضر از ۴۲ کارخانه فعال پنبه در گذشته، ۱۴ مورد آن در حال حاضر وجود دارد که از این تعدادهم هشت کارخانه با ظرفیت ۲۰ درصد در حال فعالیت هستند .

وی با بیان این موضوع که در کشاورزی وجود بذر های با کیفیت اولویت است، بیان کرد: میزان عملکرد بذور پنبه در حال حاضر نامناسب است و باید چاره ای در این زمینه اندیشید تا بتوان بازدهی در هکتار پنبه را در مزارع کشاورزی افزایش داد.

به گفته وی، وجود کشت های رقیب از دیگر علل کاهش کشت پنبه در گلستان است ضمن اینکه تولید سایر محصولات کشاورزی نسبت به پنبه، بازدهی بیشتری در هکتار دارد و این در حالی است که پنبه در بهترین حالت کشت در هر هکتار دو و نیم تن بیشتر محصول نمی دهند.

رسول نژاد با بیان این نکته که سم و بذر موجود در بازار کیفیت لازم برای کشت را ندارد، یادآورشد: کشت پنبه نیاز به سه دوره سم پاشی دارد اما در حال حاضر به علت عدم کیفیت سم ها، کشاورز بیش از هفت بار مزارع پنبه را سم پاشی می کند تا محصول را آفت نزند.

وی ادامه داد: استمرار در دوره های سم پاشی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و ترجیح می دهد که به کشت دیگری روی بیاورد تا از نظر مالی تامین شود.

این کارشناس کشاورزی، خُرده مالکی اراضی را آفت جان کشاورزی استان دانست و اظهار کرد: بعد ار انقلاب با تبدیل بزرگ مالکی به خُرده مالکی، اراضی کشت پنبه با چالش بزرگی روبه رو شد که نتیجه آن حذف کشت این محصول مهم در استان شد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورز خُرده مالک، توانایی تهیه تجهیزات پنبه را به تنهایی ندارد و کوچک بودن زمین کشاورزی اجازه هزینه های گزاف برای تهیه ادوات مورد نیاز پنبه را نمی دهد.

رسول نژاد با بیان این موضوع که قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی توسط مصرف کننده و بازار تعیین می شود، افزود: دولت باید دست از قیمت گذاری پنبه بردارد و بازار مصرف قیمت این محصول را تعیین کند تا کشاورز با رغبت بیشتری فعالیت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *