۲.۳ میلیون تن کود یارانه‌ای تاکنون برای تولید محصولات اساسی و اجرای الگوی کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی روز دوشنبه در حاشیه نخستین روز از نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها، سیستم‌های نوین آبیاری و کشت های گلخانه‌ای گفت: طی ۹ ماه گذشته ۲.۸ میلیون تن انواع کود یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه معادل ۸۸ درصد برنامه ابلاغی ۳.۲ میلیون تنی امسال، برای بخش کشاورزی تدارک و تامین شد.

حمید رسولی افزود: از این میزان بیش از ۲.۳ میلیون تن کود یارانه با اولویت محصولات اساسی گندم، جو، دانه‌های روغنی و چغندرقند از طریق شبکه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی به کشاورزان عرضه شد.
رسولی در همین حال تصریح کرد: مقادیری از این کودهای تدارک شده با قیمت تمام شده و بدون دریافت یک ریالی سود، به سایر محصولات غیراساسی و باغی به درخواست کشاورزان اختصاص یافت.
رسولی اظهار داشت: از ۲.۳ میلیون تن کود یارانه‌ای عرضه شده، ۱.۷ میلیون تن کود ازته، نزدیک به ۴۱۰ هزار تن فسفاته و ۱۵۰ هزار تن پتاسه بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کیفیت کودهای یارانه‌ای را خوب توصیف کرد و گفت: این کودها مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته و آنان این کودها را با اطمینان مصرف می‌کنند.
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که ذخیره استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن است، اذعان داشت: از ذخایر مطمئنی برای ادامه کشت تا آغاز کشت بهار برخورداریم.
رسولی گفت: در ده سال گذشته در تمام گروه‌های کودهای کشاورزی وابسته بودیم در حالی که امسال از ۲.۸ میلیون تن کود تامین شده، سهم واردات ۲۵۰ هزار تن یعنی کمتر از ۱۰ درصد می‌باشد.
رسولی پیش‌بینی کرد؛ با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، ایران ظرف چهار سال آینده در تولید کودهای فسفاته و پتاسه نیز خودکفا می‌شود.
مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی افزود: امسال بخش قابل توجهی از کودهای فسفاته و پتاسه در داخل تولید شده و با روند کنونی و اجرای پروژه‌های مختلف، هدفگذاری برای خودکفایی در کودهای مذکور تحقق می‌یابد.
رسولی با بیان این که ۲۴ طرح خودکفایی کود کشاورزی داریم، تصریح کرد: این طرح‌ها با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حال ساخت و احداث هستند و بخش قابل توجه‌ای از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *