رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد؛ کشت آزمایشی برخی از محصولات تراریخته که پیش از این در کشور انجام می‌شد، متوقف شده است.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی با تاکید بر اینکه برای کشت محصولات تراریخته در ایران هیچ مجوزی صادر نشده، اظهار داشت: طرح کشت آزمایشی برخی از محصولات نیز که پیش از این در کشور انجام می‌شد، متوقف شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره وضعیت مواد غذایی مورد استفاده در ایران، با اشاره به تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات، تصریح کرد: بخشی از نهاده‌های دامی که وارد می‌شود، تراریخته هستند، اما با اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولات تولید داخل، می‌توان از خرید اینگونه نهاده‌ها بی نیاز شد.

خیام نکویی با اشاره به غالب بودن این موضوع در سطح جهانی، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از سویای عرضه شده در بازارهای جهانی تراریخته اند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد، این گیاهان را ذخایر با ارزش ژنتیکی کشور خواند و بر لزوم حراست از آن‌ها تاکید کرد.

به گفته محمد حسین بازگیر، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، در حال حاضر در ۱۹۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جهان محصولات تراریخته کشت می‌شود که سویا، پنبه، ذرت و کلزا از عمده‌ترین آنهاست.
محصولات تراریخته (Genetically Modified Organisms) با نام اختصاری GMO به هر موجود زنده‌ای گفته می‌شود که ژنوم آن‌ها با روش‌های غیر طبیعی تغییر کرده و در نتیجه، خصوصیات متفاوتی نسبت به گونه‌های طبیعی یافته اند.

در بخش کشاورزی و دامداری، معمولا دستکاری ژنتیکی روی حیوانات و گیاهان برای تولید مواد غذایی با حجم و خصوصیات اقتصادی مطلوبتر انجام می‌شود، بطوری که در دهه‌های اخیر، عامل موثری در تامین غذای مردم جهان بوده و سال هاست که اغلب نهاده‌های انسانی و دامی مانند گندم و ذرت بصورت اصلاح شده با این روش تولید می‌شوند، اما در سال‌های اخیر جوامع اغلب کشورهای پیشرو در تولید مواد غذایی تراریخته، مواد غذایی طبیعی (ارگانیک) را ترجیح می‌دهند و در برخی از این کشورها، عرضه محصولات تراریخته در بازار داخلی این کشورها ممنوع شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *