سرچاهی با بیان اینکه طلای سفید به عنوان یکی از محصولات اصلی خراسان جنوبی است که باید حمایت شود، گفت: سالانه ۹ هزار و ۸۰۰ تُن پنبه در این شهرستان برداشت می شود.

«حسین سرچاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: در شهرستان بشرویه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت طلای سفید قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه با بیان اینکه 491 هکتار سطح تکثیر بذری این محصول مهم در این شهرستان وجود دارد، ادامه داد: طی خرداد ماه امسال 800 تُن بذر طلای سفید از این مزارع برداشت شده است.

وی با اشاره به تعداد کارخانجات پنبه پاک کنی در بشرویه گفت: در این شهرستان 2 کارخانه پنبه پاک کنی فعال هستند و 6 دستگاه پنبه چینی نیز در شهرستان بشرویه وجود دارد.

سرچاهی با توجه به اینکه سالانه 9هزار و 800 تُن پنبه از مزارع کشاورزی بشرویه برداشت می شود، افزود: در سال جاری نیز این مقدار پنبه با کمک 1هزار و 300 کشاورز پنبه کار در این شهرستان برداشت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه به مهم ترین مسائل پیش رو پنبه کاران این شهرستان اشاره کرد و گفت: پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه، عدم حمایت از این محصول، نبود سم با کیفیت برای مبارزه با آفات و نبود انواع برگ ریز جدید از مهم ترین مسائل طلای سفید بشرویه است.

وی در خصوص پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه اظهار کرد: قیمت پنبه اکنون در بازار بالاتر از قیمت تضمینی است و در این راستا دولت وارد خرید تضمینی نمی شود و امسال قیمت پنبه 12 هزار تومان است و نیازی نیست که دولت در این زمینه وارد شود.

سرچاهی با اشاره به موضوع عدم حمایت از طلای سفید در استان گفت: برخی افراد معتقد بودند که پنبه محصول پرآبی است اما این طور نیست و در این راستا صحبت هایی بیان شده تا پنبه به عنوان یک محصول نیمه مقاوم در برابر شوری به عنوان محصول اصلی استان شناخته شود و امیدواریم حمایت هایی از این محصول مهم صورت گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه در پایان اظهار کرد: کشاورزان معتقد هستند که سم های مبارزه با آفات کیفیت لازم را ندارند و این آمادگی را داریم تا نسبت به سموم آزمایشاتی انجام دهیم تا کیفیت آنان تایید و یا رد شود و اگر اصول سم پاشی رعایت نشود قطعا سموم اثربخش نخواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *