وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر قیمت‌گذاری خرید تضمینی پنبه و چغندر در هفته‌های آینده گفت: به کشاورزان قول می‌دهم تا پایان دولت سند اراضی خود را دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد کاظم خاوازی امشب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی با اشاره به اقدامات مختلف در بخش‌های کشاورزی کشور به بیان مسائل گوناگون در این عرصه پرداخت.

وی در ابتدا به موضوع کاهش سهمیه چاه‌های مجاز اشاره کرد و گفت: کاهش سهمیه آب چاه‌های مجاز ازجمله ضربات اساسی به کشاورزان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که تلاش می‌کنیم تا با هیات دولت و وزارت نیرو این مصوبه را لغو کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح‌های آبیاری تحت‌فشار زمین‌های کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های قانونی که تاکنون کمتر به آن توجه شده، استفاده از اجرای رایگان آبیاری نوین برای زمین‌های تجمیع شده است که خانه کشاورز و نظام صنفی باید برای استفاده از این ظرفیت قانونی برنامه‌ریزی کند.

وی در پاسخ به وضعیت تعیین تکلیف سندهای زمین‌های کشاورزی گفت: یکی از پروژه‌هایی مشترک با سازمان ثبت‌اسناد که به‌عنوان تبصره‌ای از قانون به هیات دولت ارائه شده در این راستا بوده که تا پایان دولت با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کداستر اراضی کشاورزی و ملی در سال جاری و همچنین بودجه سال آینده، قول می‌دهم که تمامی کشاورزان سند اراضی خود را دریافت کنند تا برای تسهیلات بانکی مشکلی نداشته باشند.

خاوازی مشکل واردات جو به کشور را بسته بودن امکان تبادلات بانکی و مالی بیان کرد و گفت: امروزه با کسری بیش از ۳ میلیون تن نهاده مواجه هستیم اما با تلاش‌های انجام‌شده از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی تقریباً طی دو ماه اخیر سهمیه‌ای نزدیک به ۱۰۰ درصد نیاز مجموعه‌های مرغ تخم‌گذار و گوشتی تأمین شد اما از دولت تقاضا داریم تا وضعیت جو و نهاده‌ها را سامان‌دهی کند.

وی تبدیل نرخ ارز ترجیحی به نیمایی برای محصولاتی همچون کود و سموم را علت افزایش چند برابری قیمت دانست و افزود: مسکن‌هایی برای کنترل وضعیت نهاده‌ها و سموم و کودهای موردنیاز کشاورزان اجرایی شده و این ناشی از فشارهای اقتصادی به کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی گوشت قرمز نیز خاطرنشان کرد: برای خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن گوشت از مجموع تولید ۹۰۰ هزار تنی کشور بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است درحالی‌که مجموع بودجه تسهیلات خرید حمایتی و توافقی در کشور ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده پایه ضعیف کشاورزی در موضوعات بودجه است.

وی به بودجه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه پس از وزارت تعاون با رشد ۳۵ درصدی دارای بیشترین رشد بودجه‌ای است علاوه بر آنکه اقداماتی همچون اعطای بودجه ویژه برای مرغ لاین ایرانی برای نخستین بار و ۳ برابر شدن اعتبارات حمایتی در بودجه دیده‌شده است.

خاوازی درباره وضعیت تأمین یا کمبود تراکتور نیز تصریح کرد: تولید تراکتور در کشور بسیار محدود است و میزان تقاضا نیز به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به میزان دقیقی مشخص نیست و در بسیاری از روستاها شاهد تجمع تراکتورها بیش از نیاز منطقه هستیم اما پیگیریم تا در صورت امکان تراکتورهای ارزان‌قیمت، کارکرده وارد کشور کنیم.

وی با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک گفت: براساس این قانون طی هفته‌های آینده برای کالاهایی همچون چغندر و پنبه نیز قیمت‌گذاری لازم انجام می‌شود و برای این اقدام باید ۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در انتها وضعیت مدیریت قیمت‌ها و توازن آن‌ها در شرایط فعلی را بهترین حالت ممکن دانست و افزود: در تولیداتی مانند تخم‌مرغ در کشور مازاد بر نیاز تولید انجام می‌شود اما وجود دلالان باعث اذیت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها شده که تلاش می‌کنیم بازار را به‌شدت کنترل کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *