خراسان رضوی با ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه رتبه نخست کشور را در بین استان‌های دیگر در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این میزان سطحخراسان رضویف دارای رتبه نخست سطح زیرکشت پنبه کشور زیر کشت نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش دارد و علت آن هم رشد خوب قیمتی وش پنبه در سال گذشته و ترغیب کشاورزان برای کاشت است.

فرزاد عدالتیان با بیان این که برداشت محصول از مزارع پنبه استان در حال انجام است ادامه داد: پیش بینی می‌شود از این سطح، ۶۳ هزار تن وش پنبه برداشت شود و تا کنون کار برداشت در حدود ۶۵ درصد از مزارع تمام شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در برداشت محصول پنبه، این استان در رقابت با استان گلستان دارنده رتبه اول یا دوم است، اما از نظر سطح زیر کشت رتبه نخست از آن خراسان رضوی است.

عدالتیان افزود: هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار مزارع پنبه در خراسان رضوی داریم و به ازای هر هکتار پنبه ۹۵ نفر – روز اشتغال محقق می‌شود.

هم اکنون ۱۹ کارخانه پنبه پاک کنی در خراسان رضوی فعال است و ارقام تولیدی پنبه در این استان شامل ۱۰ رقم پنبه ایرانی و خارجی است.

۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار به باغداری اختصاص دارد.

۳۶۳ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی آن‌ها هشت میلیون تن است. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *