اصفهان- خیلی وقت است که خارجی ها پنبه نخ ایرانی را زده اند و نساجی های اصفهان با واردات و قاچاق پارچه، روزهای رو به احتضاری را می گذرانند اما کاشت پنبه به عنوان محصول راهبردی می تواند کمک کننده باشد.

عارف اصفهانی؛ بازار: خیلی وقت است که خارجی ها پنبه نخ ایرانی را زده اند و نساجی های اصفهان با واردات و قاچاق پارچه، روزهای رو به احتضاری را می گذرانند؛ با این همه با توجه به اقلیم خشک و بی آب اصفهان کشت پنبه در این استان به عنوان یک محصول راهبردی می تواند اقتصاد اصفهان را تکان دهد.

با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته اصفهان دچار خشکسالی‌های عدیده شده و کشاورزی این استان با مخاطرات زیادی روبرو شده است بسیاری از کارشناسان این نقطه نظر را دارند که کشت پنبه می تواند در شکوفایی اقتصاد اصفهان نقش موثری داشته باشد.

این در حالی است که تولید پنبه در اصفهان به نسبت پتانسیلی که دارد اندک بوده و در سال های اخیر نیز با رکود کشت پنبه در این استان روبرو بوده ایم.

هم اکنون کشت پنبه در استان اصفهان بیشتر در شهرستان‌های اردستان، کاشان، آران و بیدگل، ورزنه، جرقویه و هرند انجام می‌شود و در سراسر این استان وسیع سالیانه عددی بین دو هزار تا سه هزار تن پنبه برداشت می شود.

پنبه در اصفهان اسیر مشکلات فراوان

نبود تجهیزات به روز و زیرساخت های موثر برای کشت پنبه باعث شده که این نوع کشت در اصفهان اسیر مشکلات فراوان شود و هزینه تولید این محصول بالا برود؛ تا جایی که در سال‌های اخیر شاهد واردات این محصول با قیمت و بهای کمتری هم هستیم و همین دلیلی شده که تولید کنندگان طلای سفید در اصفهان دلسردتر از همیشه باشند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پنبه از بیش از سه هزار هکتار در دهه گذشته به ۹۰۰ هکتار در سال جاری کاهش پیدا کرده است، گفت: با وجود اینکه پنبه جزو محصولات راهبردی برای اصفهان به شمار می رود و در بیشتر اقلیم های استان کشت می شود اما امسال با کاهش کشت این محصول روبرو شده ایم.

محسن دادار افزود: این در حالی است که پنبه کالایی است که استفاده های بسیار متنوع و گوناگونی دارد. از استفاده های متنوع و گوناگون گیاه پنبه می توان به شرکت های تولید کننده رویه مبل، کارگاه های ریسندگی و نساجی، کارگاه های قالی بافی، شرکت ها و تولیدی های لباس و … اشاره کرد؛ بنابراین، با توجه به این گستره وسیع نیاز بازار در زمینه پنبه، خرید و فروش پنبه در اصفهان گزینه مناسبی خواهد بود.

وی با اعلام اینکه پنبه بیش از ۲۰ محصول جانبی دارد و در مناطق خشک و نیمه خشک استان به عنوان یک کشت بومی شناخته شده است، ادامه داد: پنبه نسبت به بسیاری از محصولات تابستانه نیاز کمتری به آب دارد و تنش‌های محیطی به خصوص شوری و خشکی را می‌تواند تحمل کند و به همین خاطر برای کشت در اصفهان بسیار مناسب خواهد بود.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های جدید در نحوه کشت و داشت امکان افزایش سطح کشت محصول پنبه وجود دارد و با توجه به قیمت آن در دو سال اخیر این محصول قابل رقابت است.

هنوز نتوانسته ایم از کشت محصولاتی مانند پنبه سود ببریم چراکه با وجود ماشین آلات فرسوده و فناوری‌هایی که به روز نیست صنعت نساجی ما نمی تواند در رقابت با دیگران مسئولیتش را به خوبی انجام دهد

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بهره وری آب در پنبه مناسب است، اظهار داشت: به ازای یک متر مکعب آب ۵۷ صدم کیلو گرم پنبه برداشت می‌شود.

رقبا پنبه ما را زده اند

با تمام این مسائل ما هنوز نتوانسته ایم از کشت این محصول سود ببریم چرا که با وجود ماشین آلات فرسوده و فناوری‌هایی که به روز نیست صنعت نساجی ما نمی تواند در رقابت با دیگران مسئولیتش را به خوبی انجام دهد.

در این ارتباط رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد صنعت نساجی کشور در اصفهان واقع است و دو هزار واحد کارگاهی کوچک و متوسط در این حوزه فعالیت می کنند اما مشکلات نمی گذارد که پارچه های تولید داخل به بازار رقابتی با چین و کره و ژاپن و اندونزی وارد شود، اظهار داشت: در حال حاضر تنها تولید داخل ما ختم می شود به پارچه های مصرفی برای لباس های بیمارستانی و روپوش مدارس و در مابقی موارد وابسته به واردات یا پوشاک قاچاق هستیم.

حسن تقی زاده بیان کرد: همین موضوع، بازدهی این صنعت را به حداقل رسانده است و نساجی اصفهان را رو به کما برده است.

از سویی دیگر به گفته رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان، بالا و پایین رفتن تعرفه‌های واردات که منجر به وارد آمدن شوک به بنیان این صنعت ارزان شده است از جمله مهمترین علل این کاهش بازدهی در صنعت نساجی تلقی می‌شود که باعث شده است کارخانجات نتوانند آنچنان که باید به زنده نگه‌داشتن صنعت حساس پوشاک یاری برسانند؛ موضوعی که بر حمایت‌های انجام شده یا وعده داده شده نیز مُهر بی رنگی می‌زند تا گسستن تار و پود پوسیده صنعت نساجی ایران در آینده‌ای که شاید چندان هم دور نباشد اجتناب ناپذیر شود.

کشت پنبه و حمایت از تولید کنندگان صنعت نخ و پنبه در اصفهان

با تمام اینها سازمان جهاد کشاورزی کمر همت بربسته تا کشت پنبه را در اصفهان رونق دهد و با حمایت از تولید کنندگان صنعت نخ و پنبه در اصفهان به رونق برسد.

با توجه به اینکه پنبه یک محصول اشتغالزا و صادراتی مهم برای استان و کشور است، طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان امسال بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت پنبه رفته است.

گرچه کیفیت پنبه تا حد زیادی به شریط آب و هوایی کشورها بستگی دارد و در برخی کشورهای همسایه برای تولید پوشاک مناسب‌تر است، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که اولا بخش زیادی از پنبه بسیاری از کشورهای همسایه وارداتی است و از سوی دیگر پنبه ایران از جمله اصفهان نیز در جهان خواهان زیادی دارد

در این زمینه کارشناس دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که آیا از طرف سازمان جهاد کشاورزی مشوق هایی برای کشت این محصول وجود دارد تا اصفهان بتواند از این کشت راهبردی استفاده بیشتری کند گفت: سازمان جهاد کشاورزی پیگیر توسعه کشت قراردادی پنبه است و به مرور زمان قرار است کل مزارع پنبه استان در قالب کشاورزی قراردادی کشت خواهد شد.

کیوان بنی اسدی افزود: کشت پنبه در اصفهان هر ساله از ابتدای هر سال شروع می شود و در ماه های آبان و آذر برداشت محصول پنبه انجام می گردد.

کارشناس دانه های روغنی و گیاهان صنعتی اصفهان ادامه داد: در سال زراعی جاری سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از ۱۵ تن بذر بدون کرک یارانه دار و گواهی شده ارقام میان رس و زودرس در اختیار کشاورزان استان قرار داد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت پنبه رفته است اظهار داشت: بذر، کود، بیمه و نظارت محصول پنبه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است.

پنبه جزو محصولات راهبردی است و در بیشتر اقلیم‌های استان کشت می‌شود؛ گرچه کیفیت پنبه تا حد زیادی به شرhیط آب و هوایی کشورها بستگی دارد و در برخی کشورهای همسایه برای تولید پوشاک مناسب‌تر است، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که اولا بخش زیادی از پنبه بسیاری از کشورهای همسایه وارداتی است و از سوی دیگر پنبه ایران از جمله اصفهان نیز در جهان خواهان زیادی دارد. از این رو لازم است مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه فعال تر عمل کنند و مسئولان استانی نیز تبلیغات و بازاریابی های لازم در این ارتباط را در برنامه ریزی های خود در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه مدنظر قرار دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *