بجنورد-ایرنا- مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات پنبه تا سه سال آینده باید به صفر برسد که هم اینک توسعه کشت این محصول راهبردی مورد حمایت دولت است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم هزارجریبی روز چهارشنبه در جلسه تبیین سیاست های حمایتی پنبه با رویکرد کشاورزی قراردادی در خراسان شمالی اظهار داشت: دولت از این وزارتخانه پنبه می خواهد زیرا واردات این محصول بسیار سخت شده است.

وی پنبه مورد نیاز کشور را بیش از ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال گذشته حدود ۸۰ هزار تن وش پنبه تولید شد که بقیه باید با واردات جبران شود.

هزار جریبی با بیان اینکه در تولید پنبه باید به خودکفایی برسیم افزود: طبق برنامه ریزی تا سال ۱۴۰۳ واردات پنبه باید به صفر برسد و تمامی نیاز داخل از سطح کشتزارهای کشور تامین شود که در این راستا باید تلاش‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ها و سیاست های حمایتی را برای رسیدن خودکفایی در محصول پنبه اجرا می کند، گفت: این سیاست ها به استان ها ابلاغ خواهد شد که اختصاص یارانه ها برای خرید ماشین آلات و تامین نهاده ها از آن جمله است.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی بر کشاورزی قراردادی تاکید کرد و افزود: کارخانجات پنبه نیز در این خصوص مورد حمایت قرار می گیرند که برای تجهیز و نوسازی هر کارخانه نیز اختصاص یک میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

هزار جریبی در خصوص افزایش سطح زیر کشت پنبه نیز گفت: تلاش می کنیم تا کشت این محصول را در مناطق شمال کشور که منابع آبی پایداری وجود دارد توسعه دهیم که در این خصوص برنامه های تشویقی نیز برای کشاورزان وجود دارد.

وی بر کشت مکانیزه پنبه در سطح کشور تاکید کرد و اظهار داشت: هزینه های تولید پنبه باید کاهش یابد تا کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت و کار این محصول در سطح کشور داشته باشند که در این خصوص نیز برنامه هایی در راستای حمایت وجود دارد که به استان ها ابلاغ خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این آیین بر کشت قرار دادی پنبه تاکید کرد و گفت: کشت قرار دادی زنجیره تولید را تکمیل خواهد کرد که کشاورز، کارخانه دار و بازار همه سود خواهند کرد.

محمد محمد زاده افزود: سالانه در سطح کشتزار های این استان از پنج هزار هکتار تا ۱۲ هزار هکتار نیز پنبه کشت شده است که با توجه به حمایت های دولت در این خصوص امسال توسط کشاورزان استقبال نیز خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال تا ۱۰ هزار هکتار کشت پنبه در استان انجام شود.

وی بر هماهنگی بیشتر برای کشت قرار دادی نیز تاکید کرد و افزود: کارخانجات پنبه پاک کنی در سطح استان پیش بینی سطح قرار داد خود را داشته باشند تا حمایت ها نیز با برنامه ریزی بیشتر انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *