وزیر بهداشت با بیان “برگ‌های برنده قابل توجهی برای دنیا داریم که رو خواهیم کرد”، گفت: ما یکی از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی هستیم.

 

 

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سعید نمکی در نشست با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و سازمان بسیج که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت کرونا در شرایط تحریم، عزت جمهوری اسلامی ایران است و خدای ناکرده هرگونه لغزش و یا عدم توفیق در کنترل این بیماری نیز، عدم توفیق جمهوری مظلوم اسلامی ایران است که به پای یکایک ما و عزت شهدا ممکن است ثبت شود و بنده همواره از این منظر به مدیریت کرونا نگاه کردم.

وی افزود: از نخستین لحظاتی که ویروس کرونا در دنیا در اواخر دسامبر و دی ماه سال گذشته مطرح شد، تمام تپش قلب و ضربان‌‌های آن، با فراز و فرودهای بیماری تنظیم شده بود و به‌جز کنترل و مدیریت کرونا، هیچ مطلب دیگری در زندگی‌‌ام جایگاه نداشت.

وزیر بهداشت تأکید کرد: از قبل از ورود کرونا خودمان را آماده کرده بودیم اگر نسیم بود آن را طوفان فرض کردیم؛ به‌خلاف آمریکا و اروپا که فکر کردند این بیماری، یک نسیم قابل کنترل است ما به‌دید یک طوفان غیر قابل کنترل به بیماری نگاه کردیم و این را هم از تجربه دفاع مقدس یاد گرفته بودیم که در مقابل هجمه ویروس، باید سنگرآرایی کنیم.

نمکی یادآور شد: طوفانی که در اوج تحریم، این بیماری برای جمهوری اسلامی ایران برپا کرد، قبل از آنکه اروپا و آمریکا گرفتار آن شوند، شروع به مغلطه کردند و پیش‌‌بینی کرده بودند که یکی از مواردی که در اوج تحریم، جمهوری اسلامی ایران را زمین خواهد زد، کروناست و تمام محاسبات آنها هم درست بود چون در ایران به‌ازای هر هزار نفر جمعیت، 1.6 تخت داریم که این میزان در فرانسه هفت تخت است.

وی افزود: تا پایان شهریور ماه، حداکثر 30 درصد از یک میلیارد یورویی را که مقام معظم رهبری دستور فرمودند گرفته بودیم در حالی که انگلیسی‌‌ها 22 میلیارد پوند و آمریکایی‌ها 111 میلیارد دلار در عرض 4 ماه فقط برای بخش سلامتشان هزینه کرده بودند. خارجی‌‌ها گروه‌‌های مطالعاتی دارند و محاسباتی در خصوص ایران داشتند و برای آنها کرونا، یک مؤلفه بسیار مهم در فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به‌لطف خدا و همت بندگان مخلص خدا، وفاقی شکل گرفت که نمونه آن را فقط در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم البته تفاوت‌‌هایی با آن دوران داشتیم، در دوران دفاع مقدس می‌‌دانستیم که دشمن از کجا می‌آید و مسیر حتی در بمباران‌‌های هوایی کاملاً معلوم بود اما اینجا نمی‌دانستیم که فردی که کنار ما نشسته، بمب انفجار ویروس است.

نمکی ادامه داد: روزهای اول می‌‌دیدیم که در گوشه گوشه‌‌ این سرزمین، بمب ویروسی منفجر می‌‌شود و گرفتار یک عرصه گسترده هستیم که این ویروس از قم به اراک و از آنجا به ساوه، کاشان، گیلان و مازندران می‌‌رفت و این غافلگیری ویروس برای ما سنگین بود چون کشور ما به‌اندازه چندین کشور اروپایی با تنوع اقلیم، فرهنگ و خرده‌‌فرهنگ است که خودش یک نقطه قوت برای ایران است اما مدیریت چنین اقلیم پراکنده‌‌ای، کار آسانی نبود.

وی گفت: این‌که خداوند بنده‌‌ای را در یک شرایط سخت قابل بداند که روزهای سخت کشور و مردمش را به او بسپارد، تفضّل است و در عین ناتوانی و ناچیزی، دستش را بگیرد که آبروی او و کشورش هم حفظ شود، یک موهبتی است که امروز مسئولان از جمله سردار عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح، این قضاوت را می‌‌کند که ما روسفید بودیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: بحث مدیریت کرونا، مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه مربوط به کل نظام جمهوری اسلامی ایران است که بتوانیم در پیشگاه خدا، امام زمان(عج)، شهدا و مقام معظم رهبری و مردم بگوییم که شرمسار شما نشدیم و به بیرون از مرزها این سیگنال را بدهیم که درست است با دست بسته در اقیانوس تحریم، رها شدیم اما خوب شنا کردیم و امتیاز آوردیم.

نمکی خاطرنشان کرد: همیشه غصه می‌‌خورم که یک شهروند در هر کجای دنیا دچار بیماری و مرگ شود حتی برای سرزمین‌‌هایی که رهبران و مدیران آنها، ظالمانه‌‌ترین شیوه‌‌ها را بر ما تحمیل می‌‌کنند. روزهای اول ماسک و لباس محافظتی در فلان فرودگاه می‌‌آوردیم و دلخوش بودیم که امشب به کشور می‌‌رسد اما ساعت دو بامداد با غصه به من خبر می‌‌دادند که آمریکایی‌‌ها نگذاشتند. حدود یک ماه پیش برای گروه‌‌های آسیب‌پذیر، واکسن آنفلوآنزا از فرانسه خریده و به فرودگاه اسپانیا آورده بودیم اما آمریکایی‌‌ها نگذاشتند. بر هیچ ملتی چنین جفایی روا نداشتند که بر ملت ایران تا کنون روا داشته‌‌اند.

وی ادامه داد: این‌که در اوج گرفتاری‌‌ها، خدا دست ما را گرفته است که امروز برای همه کشورها پیش‌بینی‌‌های مرگ‌ومیر بیماران را کرده‌‌اند و ما هم جزء آن مجموعه بودیم و امروز پنج به یک از آنها جلو هستیم و آن پیش‌بینی در اکثر کشورها درست از آب درآمد به‌جز جمهوری اسلامی ایران، این تلاش بنده حقیر نیست بلکه لطف و مرحمت خداوند و ناشی از وجود ایثارگران، خانواده‌‌های شهدا و جانبازان است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آمدن بنده به وزارت بهداشت فقط فی سبیل الله بود و خیلی سعی کردم که به این عرصه وارد نشوم اما گفتم “خدایا، اگر تو مقدر کردی که من گرهی را باز کنم، من تسلیم توام” چون همیشه از خدا خواسته‌‌ام که “آنی را نده که من دلم می‌‌خواهد بلکه آنی را بده که تو صلاح می‌دانی و آنی را به من بده که من را به تو نزدیک می‌‌کند هر چقدر که تلخ است و آنی را از من بگیر که من را از تو دور می‌‌کند هر چقدر که شیرین است.”

نمکی اضافه کرد: به هر حال امروز در نقطه‌ای قرار داریم که یکی از نقاط بسیار حساس تاریخ این مملکت است. اپیدمی کرونا و امواجی مانند آن، هر 150 سال یک بار جهان را تهدید می‌کند. امروز در برشی از تاریخ این مملکت هستیم که نسل‌ها در مورد آن خواهند گفت. در زمینه واکسن ممکن است که اعتقاد نداشته باشم که واکسن شفای عاجل این بیماری است و ممکن است بگویم “رمدسیویر” یا “فاویپیراویر” شفای عاجل بیمار کرونایی نیست، اما با خدا عهد کردم که اجازه ندهم که مردم این سرزمین احساس حقارت کنند و یا احساس کنند “آمریکایی داشت، اما من نداشتم” و فرزندان آینده این نظام، روزی نگویند که “پدران و مادران ما از بین رفتند، به‌دلیل اینکه فلان دارو نبود.”

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در این مملکت، دو ماهه رمدسیویر و فاویپیراویر را ساختیم. در عرض 56 روز ونتیلاتور و ماسک تولید کردیم که می‌توانستیم صادر کنیم. اجازه نداده‌ایم و نمی‌دهیم که این غرور ملی آسیب ببیند و خواهید دید که در زمینه واکسن هم کاری کارستان خواهیم کرد. الآن دنیا قبول کرده است که ما یکی از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی هستیم.

نمکی گفت: اعتقاد دارم که این وفاق، این برادری و خواهری هم یک موهبت الهی است. عشق را نمی‌‌شود از بازار خرید، محبت را نمی‌‌شود با آمپول به کسی تزریق کرد و عشق به خدمت به مردم را نمی‌‌شود با کلاس به کسی آموخت و صحنه‌های دفاع مقدس، صحنه‌‌های عشق و عاشقی بود.

وی اظهار داشت: این‌که در این برش از تاریخ خداوند چنین تفاهمی را بین مسئولان ایجاد می‌کند، الهی است و خداوند آن را در دل‌ها قرار داده است. معتقدم وارد صحنه بسیار زیبایی از همکاری بین‌بخشی شده‌ایم. آماری که امروز می‌بینید کاهش یافته است، هنوز دستاورد این وفاق نیست، بلکه دستاورد فعالیت‌هایی است که از قبل شروع شده است. ما قدمی برنداشتیم که نتوانیم از آن دفاع کنیم، مگر در جاهایی که پشت‌مان خالی شده یا در جایی که کسی با فرمول ما عمل نکرده است، مگر جاهایی که توجه ویژه به آنچه عامل خطر اعلام کردیم، نشده است. در وزارت بهداشت قدمی غیرعالمانه برداشته نشده است. ممکن است جایی می‌خواستیم قدم عالمانه برداریم که خطا هم کرده‌ایم که خطا جزئی از شیوه‌های بشری است، اما مهم این است که مبنای این خطا غیرعالمانه نباشد. ما قدمی را غیرعالمانه برنداشتیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز در نقطه خوبی از تاریخ قرار داریم. من روزهای آینده را به‌شدت روشن‌تر از امروز می‌بینم و تردید ندارم که برگ‌های برنده قابل توجهی برای دنیا داریم که رو خواهیم کرد و این جسارت به‌دلیل اعتماد و اعتقادی است که به لطف الهی دارم.

نمکی خاطرنشان کرد: این یک زیرساخت و توسعه جدید است که آن را انجام می‌دهیم و یک سرمایه‌گذاری است. ما داریم کاری را تمرین می‌‌کنیم که برای روزهای سخت به یک مدل تبدیل می‌شود. کرونا دیر یا زود با لطف خدا و همت شما خواهد گذشت، اما این مملکت به‌دلیل اقلیم و شرایط جغرافیایی مملکتی آسیب‌پذیر است. سیل، زلزله و طوفان و… دارد. اگر خدای نکرده آن دوره تاریخی که برای لرزش تهران می‌گویند اتفاق افتاد، چه همدلی و وفاقی فراتر از آنچه امروز به‌صورت محله‌محور شکل گرفت؟! به هر حال ممکن است روزی برای تک تک این موارد طوفان یا بیماری نوپدیدی داشته باشیم.

وزیر بهداشت در پایان گفت: به همین دلیل فکر می‌کنم کاری که انجام دادیم علاوه بر مدیریت کرونا، زیرساختی مقتدر و پابه‌رکاب برای آینده جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. گاهی این‌‌قدر جزیره‌ای کار می‌کنیم که یکدیگر را خنثی می‌کنیم، اما همگرا کار کردن در یک محله و کنار هم بودن، اولین تجربه و کار تیمی است که با هم انجام می‌‌دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *