کرج – ایرنا – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه ۲۳ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد، گفت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و سیاست دولت، تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۸ هزار هکتار به سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور اضافه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی برومندی روز دوشنبه در آیین رونمایی از اطلس پهنه بندی نیازهای گرمایشی و سرمایشی محصولات گلخانه ای کشور که توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مستقر در استان البرز برگزار شد، افزود: در این راستا باید کشت سبزی و صیفی کامل به محیط گلخانه برود.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت سبزی و صیفی است، اظهار داشت: پیاز و سیب زمینی اگر از محیط کشت سنتی خارج شود، حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین درجه یک کشاورزی آزاد خواهد شد که در نتیجه آن اگر متوسط تولید گندم در هکتار پنج تن شود، ۱.۵ میلیون تن به تولیدگندم و کالاهای اساسی اضافه می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور باید به سمت توسعه گلخانه ها برویم و مساله انرژی آب، استفاده از فناوری های روز دنیا و استفاده از آب های نامتعارف در حوزه کشاورزی تمام این ها از جمله مسایل مهمی است که باید برای آن نسخه داشته باشیم.

وی افزود: باید بدانیم دنیا بر روی چه مسایلی تحقیق و پژوهش می کند و یافته های علمی را به بخش اجرا منتقل می کند که ما هم بایستی به این حوزه توجه کنیم و باید علاوه بر اینکه بخش خصوصی و معاونت های اجرایی در کنار موسسات تحقیقاتی قرار می گیرد باید تجدید نظر کلی در ساختار و نظامات بودجه ریزی بخش کشاورزی داشته باشیم.

سیل به باغات استان فارس پنج هزار میلیارد تومان خسارت آنی وارد کرد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به سیل اخیر در استان فارس اشاره کرد و افزود: این سیل فقط در استان فارس حداقل پنج هزار میلیارد تومان خسارت آنی به بخش کشاروزی وارد کرد و اکنون تمام کشور درگیر این بحران شده که فقط به دنبال آن هستیم که قنواتی که پر از رسوب شده و آبی از آن برای باغات بیرون نمی آید را با این مشکلات بودجه ای بازسازی کنیم تا حداقل باغات زیر قنات ها از بین نرود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی جز اتکا به دانش، تحقیقات، پژوهش، آموزش و ترویج هیچ راهی دیگری برای برون رفت از مشکلات نداریم، اظهار داشت: دانشمندان، محققین و پژوهشگران درحوزه تحقیقات همه سرآمد هستند ولی مشکلات ما در بخش کشاورزی به خصوص در بخش اجرا پرشمار هست.

برومندی گفت: در بخش اجرا هم نواقص بسیار زیادی داشتیم به طوریکه در وزارت جهاد کشاورزی گاهی جزیره ای عمل کرده ایم که تحقیقات راه خود را رفته و بخش اجرا نیز راه خود و یک هم افزایی هم وجود نداشته و حلقه مفقوده ما عدم ارتباط و پیوند قوی بین بخش های تحقیقاتی و اجرایی است که ما به عنوان سیاست گذاران وزارت جهاد کشاورزی بایستی این نقص را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی و دولت برنامه تحولی در بخش کشاورزی دنبال می کند که باید به خوبی سیاست گذاری و از تمام ظرفیت ها در این برنامه استفاده کنیم، افزود: در کشوری مثل نروژ برای تامین نیرو از انرژی خورشیدی و باد که انرژی نو هست استفاده می کنند و حتی یک خانه یا واحد صنعتی گازکشی نشده است در حالیکه طبق اعلام بعضی از کارشناسان تا دو سه سال آینده اگر برنامه ریزی نکنیم وارد کننده گاز به عنوان کشوری که ۱۸ درصد منابع آبی کشور را دارد، خواهیم بود.

نیازمند بودجه ریزی مناسب برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: اگر قرار است تحولی در بخش کشاورزی داشته باشیم با این نظام بودجه ریزی نمی شود و این تحول برای امنیت غذایی پایدار نیاز به بودجه مناسب دارد.

برومندی با بیان اینکه باید از بودجه عمومی کشور ، اعتباری مناسب در اختیار این بخش قرار گیرد و سپس بر روی آن هم چانه زنی کنیم و اکنون این عدد پاسخگوی نیازهای کشور نیست زیرا بخش غذا نیاز به بودجه دارد و سپس اولویت ها را مشخص کنیم و روی این اولویت ها بودجه ریزی کشاورزی را تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: اعتبارات باید مستقیم در اختیار بخش تحقیقات قرار گیرد ضمن اینکه هر طرحی باید پیوست تحقیقاتی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت های بسیار خوبی داریم که از جمله آن ها دانشمندان و بخش خصوصی علاقه مند و متخصص است ضمن اینکه کشاورزان پیشرویی در کشور داریم که از چند محقق خوب در عرصه خود بهره مند می شوند که باید این موضوع عمومیت به کشاورزی کشور داده شود تا همه به میدان و مزرعه بیایند.

برومندی ادامه داد: اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که بیش از یک میلیارد انسان گرسنه در آن وجود دارد و مهمترین دغدغه دولت ها و ملت ها مساله غذا است که در کشور ما وزارت جهاد کشاورزی مسوول تامین غذای کشور و امنیت غذایی است.

وی اظهار داشت: از طرفی با رشد جمعیت و از یک طرف با کاهش منابع تولید از جمله آب و خاک و تغییرات اقلیمی روبرو هستیم و باید با منابع موجود و دانش حداکثر تولید و بهره وری را برای تولید غذا داشته باشیم.

وی گفت : ایران در نقطه ای از دنیا هست که جزو مناطق خشک و نیمه خشک است که محدودیت های زیادی برای تولید غذا داریم بطوریکه در یک سال اخیر چندین مساله مهم و مخاطرات اقلیمی را پشت سر گذاشتیم که خشکسالی از یک طرف و سرمازدگی و خسارت های آن از جمله این مخاطرات می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *