ایسنا/خراسان رضوی پژوهشگر ارشد پنبه کشور و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان خراسان رضوی  گفت: به لحاظ ژنتیکی کیفیت بذر پنبه‌ای که در داخل تولید می‌شود بسیار بهتر از بذرهای وارداتی است.

محمدرضا رمضانی مقدم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۵۸ درصد پنبه کشور در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی کشت می‌شود، اظهار کرد: هیچ محصولی مانند پنبه نیست که ۱۵ برابر ارزش افزوده داشته باشد و این موجب شده که این محصول در تناوب کشت کشاورزان شهرستانی قرار بگیرد و این بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارخانه‌های لینتر گیری بذر پنبه کشور در شهرستان کاشمر فعالیت دارد، گفت: این تنها کارخانه کرک‌زدایی پنبه شرق کشور و جزو مهمترین کارخانه تأمین کننده بذر پنبه کشور به شمار می‌رود.

پژوهشگر ارشد پنبه کشور عنوان کرد: به دلیل صنعتی بودن محصول پنبه تولید بذر آن با سایر محصولات زراعی بسیار تفاوت دارد، در سایر محصولات زراعی پس از برداشت دانه با یک فراوری تبدیل به بذر می‌شود اما در پنبه قبل از آن باید فرایند صنعتی اتفاق بیفتد و ابتدا پنبه تخم تهیه و سپس شروع به کار شود.

رمضانی مقدم خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر برداشت پنبه از مزارع بسیار نامرتب شده و این در صنعت پنبه پاک‌کنی ایراد بزرگی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر توجه به مسائل ژنتیکی باید صنعت بذر پویایی هم داشته باشیم، اذعان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده به لحاظ ژنتیکی در تولید بذر نه تنها از دنیا چیزی کم نداریم بلکه در بسیاری از موارد ارقام و ژنتیک بذر داخلی از سایر ارقام دنیا کیفیت بالاتری دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ارقام بذرهای داخلی به لحاظ ژنتیکی فوق‌العاده خوب و مطلوب هستند، افزود: به لحاظ ژنتیکی بذری که در داخل کشور تولید می‌شود از بسیاری بذرها که از دیگر کشورها وارد می‌کنیم کیفیت بالاتری دارند.

وی عنوان کرد: اگرچه بذرهای داخلی سازگار با اقلیم کشور هستند اما بذرهای خارجی وارداتی پس از استقرار در آب و خاک شور با مشکل مواجه می‌شوند.

رمضانی مقدم تصریح کرد: اگر تولید بذر در داخل به حدی برسد که نیاز کشور را تأمین کند قطعاً دیگر نیازی به واردات بذر پنبه نخواهیم داشت، از سویی بذرهای خارجی چون قیمت بسیار بالاتری دارند قابل رقابت با بذرهای داخلی نیستند.

وی از نبود تکنولوژی و فن‌آوری به روز برای اینکه ژنتیک بذر را به درستی مسلح کنیم به عنوان یک خلع نام برد و گفت: هر چقدر بتوانیم این بذر و ماده ژنتیکی را مسلح‌تر کنیم پوشش‌های بذر اعم از افت کش‌ها و بسیاری از معضلات را می‌توان رفع نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *