ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هرچند در دنیا از بذرهای کرک‌دار به دلیل مشکلاتی که دارند، استفاده نمی‌شود اما ما هنوز حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بذرهای مورد استفاده در تولید پنبه کرک‌دار است.

غلامحسین ساربان دوشنبه، ۱۹ دی‌ ماه، در آئین راه‌اندازی کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه با مدیریت شرکت کشاورزی رضوی سطح زیر کشت پنبه در خراسان رضوی را ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سطح زیر کشت پنبه در گذشته کمتر از ۲۰ هزار هکتار بوده و اکنون رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه برای تامین کودهای شیمایی مورد نیاز پنبه هیچگونه محدودیتی نداریم، از اجرایی شدن نهضت ضد عفونی بذر در خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: امسال حدود ۴۵۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در پنبه داشتیم که خود کشاورزان با کارخانه‌ها منعقد کرده بودند که‌ این میزان با ارائه تسهیلاتی به کارخانه‌داران باید به سطح کامل برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در سال جاری مدیریت کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه کاشمر به شرکت کشاورزی آستان قدس رضوی واگذار شد، با توجه به بدهی که به آستان قدس داریم، حاضر به تهاتر و آماده واگذاری این کارخانه هستیم.

وی اظهار کرد: از دهه ۱۳۷۰ موضوع دلینته کردن بذرهای پنبه در کشور آغاز شد؛ آن زمان راه‌اندازی چهار کارخانه در کشور مطرح بود که کارخانه کاشمر در سال ۱۳۷۶ توسط صنعتگران کشور احداث شد.

ساربان بیان کرد: هر چند بهترین اقلیم کشت پنبه را در شهرستان کاشمر و بردسکن داریم اما متاسفانه کشاورزان به سمت کشت دیگر محصولات از جمله انگور در کاشمر و پسته در بردسکن رفتند.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه در اقتصاد، اشتغال و صنعت تاثیرگذاری بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: هرچند قدیمی و مستهلک بودن کارخانه لینترگیری کاشمر از جمله مشکلات جدی بود اما امسال اعتبارات خوبی صرف به روز شدن دستگاه‌ها شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پنبه‌هایی که وارد انبارها می‌شود، از نظر کیفیت مشکلاتی دارد که باید رفع شود. همچنین باید برای تولید بذر پنبه با کیفیت بیش از گذشته تلاش شود.

وی گفت: به رغم اینکه در سال ۱۳۹۸ که حدود ۵۸۴ تن تولید بذر دلینته داشته‌ایم، این مقدار امسال به ۷۰۵ تن افزایش یافته و طی این سال‌ها خیلی تفاوت نداشته است. اگر تولید بذر دلینته در کارخانه کاشمر به هزار تن برسد، تولید آن اقتصادی خواهد بود.

ساربان در ادامه ۵۵ درصد توفیقات بخش کشاورزی را در اقدامات به‌نژادی دانست و اظهار کرد: در خراسان رضوی با اقدامات به‌نژادی که توسط پژوهشگران و کارشناسان صورت گرفت، رقم‌های بسیار خوبی در پنبه تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون مقام اول تولید پنبه کشور در اختیار خراسان رضوی است، تصریح کرد: در کشور حدود ۱۰۰ هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار آن در اختیار خراسان رضوی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: چون اکثر سطح زیر کشت پنبه در خراسان رضوی در اراضی، آب‌ها و خاک‌های شور کشت می‌شود، به همین دلیل بذر بسیار زیادی مصرف می‌شود. اکنون در این ۲۵ هزار هکتار باید ۲۰۰۰ تن بذر مصرف شود که بخشی از نیاز توسط کارخانه کاشمر و مقداری توسط کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و از سایر مزارع تامین می‌شود.

گروه‌هایی که برای واردات تصمیم می‌گیرند، نظرات کارشناسان را در نظر نمی‌گیرند

وی با بیان اینکه فقط حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بذرهای مورد استفاده بذرهای بدون کرک است، عنوان کرد: هرچند در دنیا بذرهای کرک‌دار به دلیل مشکلاتی که دارد وارد خاک نمی‌شود اما ما هنوز حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از بذرهای کرک‌دار استفاده می‌کنیم که باید تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.

ساربان با انتقاد از اینکه گاهی واردات در زمان‌های نامناسب از جمله نخ به کشور ما را به هم می‌ریزد و این جای تاسف دارد، اذعان کرد: متاسفانه گروهایی که برای واردات تصمیم می‌گیرند خیلی نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی را در نظر نمی‌گیرند و گاهی دچار مشکل می‌شویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد؛ دولت نباید اجازه دهد در زمان برداشت پنبه الیاف و نخ وارد کشور شود، بعضا واردات پنبه‌کاران را به مشکلات اساسی مواجه می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *