به گزارش ایرنا، مرز لطف آباد در شهرستان درگز و مرز سرخس از حدود ۲۰ سال قبل تاکنون مسیر ترانزیت زمینی عمده کالاهای تولیدی ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به ترکیه و اروپا بوده است، در این بین کالاهایی مانند گوگرد، پنبه و برخی مواد دیگر به عنوان تولیدات عمده این کشورها جایگاه پررنگی در کالاهای ترانزیتی از مسیرهای جاده ای ایران دارند، طی ماه جاری اعمال ضوابط جدید سازمان حفظ آفات نباتات در خصوص حمل پنبه ترانزیتی، صاحبان و تجار این کالا در ایران و ترکمنستان را به فکر تغییر مسیر ترانزیت آن انداخته است.

فرماندار درگز هفته گذشته در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق ضوابط جدیدی که سازمان حفظ نباتات برای حمل پنبه اعلام شده، این محصول باید با کانتینر حمل شود و در حال حاضر شش کامیون پنبه در مرز معطل ورود به کشور هستند.

محمد کرمی خواستار رایزنی برای عبور کامیونهای پنبه شد و افزود: برای طرح این موضوع هنوز موفق به گفت وگو با رئیس کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نشده ایم اما مسوولان دیگر جهاد کشاورزی استان اعلام کرده اند تغییر ضوابط حمل پنبه از سوی مسوولان کشور اتخاذ شده است.

وی گفت: پافشاری بر این تصمیم موجب خواهد شد بار ترانزیتی عمده پنبه از ترکمنستان به ترکیه به دلیل افزایش هزینه های حمل از مسیر لطف آباد منتقل نشود و مسیرهای ترانزیتی دیگر جایگزین مرز لطف آباد شوند.

نماینده یکی از شرکتهای حمل و نقل بین المللی در مرز لطف آباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان راه اندازی گمرک لطف آباد حمل پنبه از آسیای مرکزی با کامیونهای دارای چادر انجام می شد.

علی محجوب افزود: اعلام شده است از این پس بار پنبه با کامیونهای دارای کانتینر فلزی و یخچال دار انجام شود، این اقدام هزینه حمل پنبه را به شدت بالا می برد.

از زمان راه اندازی گمرک لطف آباد حمل پنبه از آسیای مرکزی با کامیونهای دارای چادر انجام می شد. اعلام شده است از این پس بار پنبه با کامیونهای دارای کانتینر فلزی و یخچال دار انجام شود، این اقدام هزینه حمل پنبه را به شدت بالا می برد.

این فعال حمل و نقل بین المللی اضافه کرد: در حال حاضر شماری از ناوگان تجاری حامل پنبه در گمرک معطل ورود به کشور هستند.

محجوب بیان داشت: حمل پنبه با کانتینر از سوی سازمان حفظ نباتات و بخش قرنطینه گمرک اتخاذ شده است و با این تصمیم، ترانزیت پنبه که بخش عمده بار ترانزیتی از لطف آباد است حذف و به دیگر کشورهای منطقه منتقل می شود.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان درگز نیز به ایرنا گفت: تصمیم حمل پنبه با کامیون کانتینر دار قبل از سال ۱۴۰۲ به شرکتهای حمل و نقل اعلام شده و اکنون در مرزهای سرخس و لطف آباد خراسان رضوی این تصمیم اعمال می شود.

بهروز باقریان افزود: سازمان حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی جهت جلوگیری از سرایت آفات پنبه ترانزیتی به محصولات ایرانی این تصمیم را اتخاذ کرده است و البته از قبل نیز به شرکتهای حمل و نقل اعلام شده بود.

مشکل ترانزیت پنبه در نهادهای ملی پیگیری می شود

وی اظهار داشت: می دانیم شرکتهای حمل و نقل به این تصمیم معترض هستند و گفته اند با این تصمیم مسیر ترانزیتی لطف آباد برای حمل پنبه حذف می شود البته مساله یاد شده در نهادهای استانی و ملی در حال پیگیری است.

تصمیم گیری برای قرنطینه شاید وقتی دیگر…

پیگیری ایرنا نشان می دهد قرار است تبعات تصمیم سازمان حفظ نباتات و ضوابط قرنطینه گیاهی در مرزهای سرخس و لطف آباد در نشست کمیسیون های ملی مربوطه در وزارت راه بررسی شود، حال آنکه برگزاری جلسات یاد شده در دوره زمانی خاص برگزار می شود و بیم آن می رود شرکتهای حمل و نقل خارجی به طور کلی حمل پنبه را از مسیر ترانزیتی ترکمنستان – دریای خزر – آذربایجان – ترکیه منتقل شود.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی “لطف‌آباد” شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *