مدیر عامل صندوق پنبه کشور گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود بارندگی برآوردها حاکی از آن است که تولید طلای سفید به ۶۰ هزار تن برسد.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه کشور، از کاهش واردات پنبه در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید پنبه از لحاظ کمی و کیفی در سال گذشته، واردات نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ هزار تن کاهش یافت.

کاهش ۲۰ هزار تنی واردات پنبه در سال گذشته

او افزود: در ابتدای سال موجودی پنبه داخل ۱۰ هزار تن بود که هم اکنون این میزان به ۲ هزار تن رسیده است که اکثرا پنبه‌های با کیفیت پایین و غیرقابل استفاده برای نخ‌های ظریف هستند و عمدتا پنبه‌های فعلی برای نخ‌های نمره ۲۰ به پایین قابل استفاده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به آنکه تا شروع فصل بهره برداری ۱.۵ تا ۲ ماه دیگر زمان‌ مانده است و از طرفی اخطارهای لازم را به صنعت نساجی داده‌ایم که به امید پنبه داخل نباشند، چرا که حجم کمی از تولید داخل باقی مانده که با این وجود تولیدکنندگان باید به فکر تهیه پنبه از خارج باشند که متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی نتوانستند پنبه مورد نیاز تا دوره بهره‌برداری را تهیه کنند.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به تاثیر قطعی اخیر برق بر تولید بیان کرد: با توجه به قطعی اخیر برق، صنعت نساجی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند که این موضوع هزینه‌های تولید را حداقل ۲ برابر افزایش می‌دهد.

او از کاهش تولید پنبه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود بارندگی و کاهش آب پشت ذخیره سدها کشاورزان‌ ناچار به کاهش سطح زیرکشت شدند که اگر نزولات جوی کمک نکند، با کاهش عملکرد محصول در هکتار مواجه خواهیم شد که این موضوع صنعت را دچار مشکل کرده است.

مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه امسال بیش از ۶۰ هزار تن تولید پنبه تصفیه شده نخواهیم داشت، گفت: در شرایط کنونی که پنبه در مرحله گل دهی است، اگر آب کافی به مزارع برسد می‌توان انتظار عملکرد مناسب را داشت، در غیر این صورت تولید کاهش معناداری خواهد داشت‌.

او با اشاره به اینکه سالیانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، بیان کرد: با پیش بینی تولید ۶۰ هزار تن پنبه، حدود ۹۰ هزار تن باید از طریق واردات تامین شود.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر توسعه مکانیزاسیون بر تولید پنبه گفت: یکی از مراحل سخت زراعت پنبه برداشت است که به سبب آنکه برداشت این محصول از اول مهر آغاز و تا دی و بهمن ادامه دارد، زراعت این محصول در صورت برداشت از لحاظ کمی، کیفی و اقتصادی مقرون به صرفه است چرا که ضمن برداشت سریع و کاهش هزینه، درآمد بیشتری به واسطه افزایش کیفیت عاید کشاورز می‌شود‌.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه راندمان تولید به واسطه قطعی برق به نصف کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: با توجه به قطعی برق، خاموش کردن ماشین‌ها به دستگاه آسیب می‌زند، ضمن آنکه راندمان به نصف کاهش یافته است.

او ادامه داد: برخی کارخانجات با استانداری و فرمانداری توافق کردند که ۲ تا ۳ روز در هفته کار کنند و مابقی ایام تعطیل باشند، اما در کل قطعی برق راندمان را به نصف کاهش و هزینه‌های تولید را ۲ برابر افزایش داده است.

کاویانی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی تحریم، قطعی برق و خسارت وارده به دستگاه‌ها، تامین قطعات را دچار مشکل کرده است، همچنین کشاورزانی که از موتور برق برای چاه استفاده می‌کنند، به واسطه قطعی چند ساعته برق راندمان تولید کاهش می‌یابد‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *